Nieodłącznym elementem naszego
życia. W ten sposób komunikujemy się z innymi ludźmi, przede wszystkim używając
funkcji informatywnej, komunikując o czymś lub o kimś. Jednak bardzo często
staramy się również przekonać kogoś do naszej racji, nie zdając sobie sprawy,
że używamy do tego środków językowych o funkcji perswazji.
Środki te to reguły i mechanizmy wywierania wpływu stosowane w perswazji
oraz retoryce. Są przydatne w negocjacjach i w argumentacji. Jeżeli służą do
przekonywania innych do swoich racji
oraz poglądów i nie szkodzą odbiorcy komunikatu językowego, to odbieramy je
pozytywnie. Wydźwięk negatywny mają wówczas, gdy używamy je w manipulacji.
Warto zastanowić się, jakie są reguły wywierania wpływu, czyli prawa
zmieniające stan emocjonalny odbiorcy. Do najważniejszych należą:
– wzajemność- jeżeli coś dla kogoś robimy, to
osoba ta jest zobowiązana odwdzięczyć się nam;
– zaangażowanie i konsekwencja- im większe
zaangażowanie w to, co robimy, tym konsekwentniej dąży się do zrealizowania;
–
społeczny dowód słuszności- skoro inni tak robią
lub tak myślą to jest to słuszne;
– lubienie i sympatia- chętniej przyjmujemy punkt
widzenia oraz argumenty od osób, które
darzymy zaufaniem i lubimy;
–
autorytet- poddajemy się wpływowi autorytetu;
– niedostępność- ograniczony dostęp powoduje
wyjątkowość i chęć posiadania niedostępnego dobra;
– maksymalizacja własnego zysku- dążenie do
uzyskania maksymalnego zysku przy jak najniższym nakładzie własnym.
Oczywiście, jeżeli chcemy uzyskać nasz cel, to często stosujemy kilka
reguł jednocześnie.
Środki językowe o funkcji perswazyjnej mają szczególne znaczenie w reklamie.
Czy byłaby ona skuteczna gdyby nie zawarty w niej komunikat perswazyjny?
Funkcja ta polega w reklamie na wywołaniu u odbiorcy pewnego stanu przekonania,
ukształtowaniu w nim ocen i poglądów.
Osiąga ona swój cel, gdy wzbudzi u odbiorcy zainteresowanie, przykuje
jego uwagę, będzie zrozumiana i zaakceptowana oraz zapamiętana, a odbiorca
postąpi zgodnie z intencją autora.
Najczęstszymi środkami perswazji stosowanymi w reklamach są:
–
odwołanie się do uczuć odbiorcy i częste
przypominanie;
–
powtórzenia w następujących po sobie
wypowiedzeniach;
–
użycie rymu;
–
stosowanie tzw. magicznych słów: siła, miłość,
matka, rozkosz;
–
używanie przymiotników działających na wyobraźnię;
–
słownictwo związane z naturą;
–
używanie kwantyfikatorów;
–
eufemizmy;
–
hiperbole;
–
zaimki osobowe;
–
tzw. przenaukowienie przekazu;
–
komplementowanie odbiorcy;
–
gra słów;
–
narzucanie opinii.
Środki perswazyjne stosowane w reklamach bardzo często współgrają ze
sobą. Słowo z dźwiękiem i obrazem, obraz ze słowem. Często ważniejszy jest od
reklamowanego produktu sposób jego
zaprezentowania. Dlatego tak trudno jest odróżnić perswazję od faktu. Musimy
jednak pamiętać, że reklama jest przede wszystkim komunikatem nakłaniającym, a
nie informującym. Dlatego pojawiają się coraz nowsze środki językowe, tworzone
są nowe koncepcje doboru i prezentacji treści reklamowych, ale na pewno
gwarantem skuteczności jest świeży pomysł i jego profesjonalne przekształcenie
w komunikat perswazyjny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz