niedziela, 3 maja 2015

Kiedy reklama nie jest postrzegana jako reklama



Coraz częściej możemy zauważyć w telewizji pomarańczowy pasek u dołu ekrany: ,, AUDYCJA ZAWIERAŁA LOKOWANIA PRODUKTU". Czym jest właściwie lokowanie produktu i jaki ma ono cel? Product Placement to nic innego jak świadome umieszczenie towarów i usług w audycjach w celu promocji danego dobra. Przykładem mogą być płatki owsiane jedzone na śniadanie przez jednego z bohaterów popularnego serialu. Unijna dyrektywa zobowiązuje nadawców do oznakowania takich audycji w określony sposób. W 2011 roku doszło do prawnego uregulowania kwestii związanej z lokowaniem produktów. Zjawisko to jest godne uwagi z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest fakt, iż niesie ono za sobą ogromne wpływy związane z tą formą promocji, ale również dlatego, że jest to całkowicie nowy kanał komunikacji, cieszący się dużym zainteresowaniem. Moim zdaniem w obecnej chwili jest to jedno z najlepszych narzędzi służących do budowania wizerunku marki oraz jej tożsamości. Dlaczego product placement stał się w obecnych czasach tak popularną formą reklamy? Przede wszystkim z racji tego, że tradycyjne sposób promowania usług i towarów okazują się mało skuteczne. Odbiorcy stali się odporni na wszelkie próby zachęcania ich do nabywana kolejnych przedmiotów. Większość z nas sprytnie omija klasyczne  bloki reklamowe wyłączając telewizję lub przewijając reklamy dołączone do filmów. Jeżeli jednak promocja zostanie wkomponowana w ulubiony serial, istnieje duże prawdopodobieństwo, że odbiorca nawet nie zorientuje się, iż został pochłonięty przez reklamę. Warto również zaznaczyć, że popularyzacja product placement idealnie pasuje do współczesnego zjawiska hiperkonsumpcji. W obecnych czasach pozostaje nam pogodzić się z faktem, że reklama zawładnęła wszelkimi obszarami naszego życia i nie zawsze jesteśmy w stanie wyrwać się z jej szponów. Polskie próby lokowania produktów wciąż w znacznym stopniu odbiegają od tych z zachodu. Działamy zbyt topornie i bez wdzięku. Wypełniamy produktami polskie komedie reklamowe, które przemieniają się w godzinne spoty. Zapominamy, że żelazną zasadą dobrego lokowania jest umiar i duży takt.

Brak komentarzy: