Codziennie widzimy mnóstwo reklam skierowane dla dzieci. Bardzo często gdy dzieci idą ze swoim rodzicem do sklepu, napotykają się na „nawał” reklam. Dzieci od razu mówią rodzicom „ Mamo kupisz mi to !!!!” .
Źródło : http://obiektywrynku.pl/files/2009/09/25/xlarge/dsc04323.jpg |
Manipulowanie przez
reklamy jesteśmy wszędzie, nie zawsze dorośli nabierają się na sztuczki
reklamowe. Dzieci zaś można bardzo łatwo nabrać na takie sztuczki. Dlaczego ?
Ponieważ nie mają dużego doświadczenia, wiedzy i własnego gustu. Każda reklama
je „ zbajeruje” , swoimi sztuczkami. Reklama ma przyciągać uwagę, chwytać za
słowa, być kolorowa. Powinna wzbudzać pozytywne emocje. Dzieci są bardzo
łatwowierne, wierzą , że ludzie z klocków będzie chodził , a lalka będzie
mówiła. Reklama stanowi dla dziecka istotny element myśli, emocji i działań.
Dzieci kojarzą dany produkt z konkretną marką
lub kampanią reklamową, nawet potrafią odtworzyć cały tekst z reklamy.
One zapamiętują najważniejsze słowa , które wpadają w ucho oraz muzykę do
rytmu. Dzięki temu najszybciej kojarzą reklamę. Dzieci bardzo szybko wchłaniają
informację , potem jest odtwarzają w swoim środowisku. Bardzo łatwo można jest
zmanipulować przez reklamę. Celem reklamy skierowanych do dzieci jest
zachęcenie do posiadania danego produktu. Dzieci są przyszłością konsumentów, więc warto
zawalczyć o ich wybór do konkretnej marki. Dzieci są bardzo wrażliwe z
konkretnej grupy wiekowej. Młodsze dzieci łatwiej jest zmanipulować przez reklamę
, one nie rozumieją jeszcze ich istoty. Wierzą , że reklama mówi prawdę, są
więc bardzo podatne na ich perswazję. Często są to reklamy jakiś zabawek,
słodyczy np. guma balonowa, która co długotrwałym żuciu nie traci smaku. Dzieci
traktują reklamę jako film. Stanowią one znaczną część widowni reklam telewizyjnych
, chętnie korzystają z reklam i jako konsumenci mają duże znaczenie dla reklamodawców
.Oglądanie reklam zabiera im bardzo dużo czasu. Dzieci chętnie oglądają reklamy
przed programem i po obejrzanym filmie.
Podstawowym narzędziem
manipulacji jest szeroko rozumiane komunikaty – czyli reklamy. Wykorzystuje się
przy tym język , system znaków np. obraz, muzykę. A więc produkty reklamowane
dla dzieci muszą być kolorowe , przyciągać jakąś atrakcyjną cechą i mieć dobrze
ułożone słowa.
Na półkach w sklepach
dzieci przyciąga w produktach kolorowe opakowanie, tekst. Nawet czasem dzieci
nie wiedzą co to jest a to chcę mieć i proszą rodziców aby im to kupili. Ważne
jest to, że reklamy skierowane dla dzieci są bardzo często reklamowane przez
dzieci. Przykładowo reklama żelków Haribo. Pyszne żelki które świetnie smakują.
W reklamach jest pewien schemat. Osoba występująca gra bardzo zadowolone z produktów. Skierowane dla dzieci to, jak
pysznie smakują żelki Haribo zjadającego przez dziecko. Już „ ślinka cienkie na
samą myśl” . Wtedy dziecko chce koniecznie te żelki mieć. W reklamie nawet nie
pokażą składu słodyczy. To by wtedy odstraszyło wszystkich ale dziecko myśli ,
że one są zdrowe i przede wszystkim smaczne.
Źródło:https://www.youtube.com/watch?v=FFKJPFiDYDw
Niektóre reklamy bazują
na rozbudzeniu w dziecku nowej
potrzeby, one nie są wtedy świadome. Marzą o reklamowanych lalek, klockach,
słodyczy, czują przygnębienie z powodu ich braku i proszą rodziców o kupno tej
rzeczy. Od rodzica zależy , czy spełni marzenie dziecka, które tak naprawdę
jest efektem zręcznej manipulacji. Reklama sugeruje małemu widzowi , że jeśli
zdobędzie promowany produkt będzie szczęśliwy i zdobędzie nowych przyjaciół. Producentom
najkorzystniej produkować reklamy skierowane dla dzieci, ponieważ je szybko
można namówić ( pójście do rodzica i poproszenie o kupienie zabawki, bo ta
zabawka jest taka super i muszę ją mieć) na zakup towaru.
Nie pozwólmy aby reklamy zmanipulowały dzieci, one nie są na nie
odporne. Każdej wierzy i po obejrzeniu chce ten produkt zdobyć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz