środa, 13 maja 2015

Człowiek, który zmienił reklamę


Reklama ma bogatą historię. A każda historia ma swoich bohaterów. Jeden z nich zasłużył na wspomnienie. Czy zastanawialiście się kiedyś co jest kluczem do sukcesu reklamy? Czy istnieje jakaś uniwersalna metoda osiągnięcia sukcesu w sprzedaży? Pewien człowiek chciał to odkryć. Nazywał się John Caples i został zapamiętany jako jeden z prekursorów reklamy oraz niekwestionowany geniusz copywritingu.

Urodził się w 1900 roku w Nowym Yorku i nic nie wskazywało na to, że stanie się mistrzem w dziedzinie promocji. Marząc o karierze oficerskiej w amerykańskiej marynarce wojennej wstąpił jako rezerwista na Uniwersity of Columbia, jednak szybko porzucił naukę. Postanowił spróbować osiągnąć karierę zaczynając jako zwykły marynarz. Dzięki rocznej służbie w marynarce zdobył wystarczająco umiejętności aby przystąpić do egzaminu wstępnego do Akademii Marynarki Wojennej w Annapolis, po którym dostał się do wojskowej uczelni.

Podczas nauki studiował inżynierię, z czym dobrze sobie radził. Oprócz tego zajął się poezją na rzecz akademickiego czasopisma "Annapolis Log", w którym został w późniejszym czasie redaktorem.

Po zakończeniu I Wojny Światowej (podczas której Caples studiował) marynarka zaczęła zmniejszać swoje szeregi. W związku z tym, młody Caples otrzymał propozycję- rezygnacja z awansu chorążego, na rzecz pracy jako inżynier elektryk w New York Telephone Company, którą przyjął. Jak się przekonał, był to dla niego zbyt nudny zawód.

Wszystko zmieniło się za poradą dr Katherine Blackford, pionierki doradztwa zawodowego, która za sporą (jak na tamte czasy) sumę 25 USD, po miesiącu czekania wysłała mu  raport opisujący wady jego obecnego zawodu. Na jego końcu zachęcała Caplesa do próby w realizowaniu się w pisarstwie. 

W związku z tym wstąpił na kursy wieczorowe z dziedziny pisania reklam. Wyróżniając się na nich dostał propozycję pracy copywritera dla firmy zajmującej się sprzedażą usług i kursów korespondencyjnych. Przyjął ją, co zapoczątkowało jego karierę.


Największą sławę przyniósł mu słynny tekst "Śmiali się gdy usiadłem na fortepianie. Ale gdy zacząłem grać!..."- stał się on jednym z najbardziej cytowanych tekstów w U.S.A. Osiągając większy sukces, zatrudnił się w agencji BBDO, z którą związał się przez 50 lat życia.



Caples najbardziej słynie z napisania swojego przełomowego dzieła "Skuteczna reklama". Stosując naukowe metody badał skuteczność reklam. Dzięki swoim obserwacjom stworzył dzieło służące obecnie za jeden z elementarnych podręczników reklamy. Do dzisiaj jego metody sa wykorzystywane w przemyśle promocji towarów/usług.

~ Michał Szymański

Brak komentarzy: