Reklama ma
bogatą historię. A każda historia ma swoich bohaterów. Jeden z
nich zasłużył na wspomnienie. Czy zastanawialiście się kiedyś
co jest kluczem do sukcesu reklamy? Czy istnieje jakaś uniwersalna
metoda osiągnięcia sukcesu w sprzedaży? Pewien człowiek chciał
to odkryć. Nazywał się John Caples i został zapamiętany jako
jeden z prekursorów reklamy oraz niekwestionowany geniusz
copywritingu.
Urodził
się w 1900 roku w Nowym Yorku i nic nie wskazywało na to, że
stanie się mistrzem w dziedzinie promocji. Marząc o karierze
oficerskiej w amerykańskiej marynarce wojennej wstąpił jako
rezerwista na Uniwersity of Columbia, jednak szybko porzucił naukę.
Postanowił spróbować osiągnąć karierę zaczynając jako zwykły
marynarz. Dzięki rocznej służbie w marynarce zdobył wystarczająco
umiejętności aby przystąpić do egzaminu wstępnego do Akademii
Marynarki Wojennej w Annapolis, po którym dostał się do wojskowej
uczelni.
Podczas
nauki studiował inżynierię, z czym dobrze sobie radził. Oprócz
tego zajął się poezją na rzecz akademickiego czasopisma
"Annapolis Log", w którym został w późniejszym czasie
redaktorem.
Po
zakończeniu I Wojny Światowej (podczas której Caples studiował)
marynarka zaczęła zmniejszać swoje szeregi. W związku z tym,
młody Caples otrzymał propozycję- rezygnacja z awansu chorążego,
na rzecz pracy jako inżynier elektryk w New York Telephone Company,
którą przyjął. Jak się przekonał, był to dla niego zbyt nudny
zawód.
Wszystko
zmieniło się za poradą dr Katherine Blackford, pionierki doradztwa
zawodowego, która za sporą (jak na tamte czasy) sumę 25 USD, po
miesiącu czekania wysłała mu raport opisujący
wady jego obecnego zawodu. Na jego końcu zachęcała Caplesa do
próby w realizowaniu się w pisarstwie.
W związku z tym wstąpił
na kursy wieczorowe z dziedziny pisania reklam. Wyróżniając się
na nich dostał propozycję pracy copywritera dla firmy zajmującej
się sprzedażą usług i kursów korespondencyjnych. Przyjął ją,
co zapoczątkowało jego karierę.
Największą
sławę przyniósł mu słynny tekst "Śmiali się gdy usiadłem
na fortepianie. Ale gdy zacząłem grać!..."- stał się on
jednym z najbardziej cytowanych tekstów w U.S.A. Osiągając większy
sukces, zatrudnił się w agencji BBDO, z którą związał się
przez 50 lat życia.
Caples
najbardziej słynie z napisania swojego przełomowego dzieła
"Skuteczna reklama". Stosując naukowe metody badał
skuteczność reklam. Dzięki swoim obserwacjom stworzył dzieło
służące obecnie za jeden z elementarnych podręczników reklamy.
Do dzisiaj jego metody sa wykorzystywane w przemyśle promocji
towarów/usług.
~ Michał Szymański
~ Michał Szymański
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz