Mała zgrabna puszeczka, trochę większa lub całkiem duża butelka. Niespecjalnie zachwycający pojemnik z czerwoną etykietą, nazwą zapisaną na biało i czarnym płynem w środku. Po prostu niezdrowa czy wręcz trująca, w mniejszych lub większych ilościach pije ją każdy. Coca-Cola. Zastanawiające, jak to się stało, że wbrew pozorom tak mało wymyślny napój gazowany od tylu lat jest kupowany i uwielbiany przez miliony ludzi na całym świecie.
Początki Coca-Coli datuje się na koniec wieku XIX, kiedy to aptekarz z Atlanty ''uwarzył'' tajemniczą miksturę na swoim podwórku. Oficjalnie pierwsza reklama miała brzmieć: ''SYROP I EKSTRAKT COCA-COLA do wody i innych napojów gazowanych. Ten wspomagający sprawność intelektualną i samopoczucie napój wykorzystuje cenne tonizujące i stymulujące właściwości rośliny Coca i orzeszków Cola. Jest nie tylko pysznym, stymulującym i odświeżającym napojem (do rozpuszczenia w wodzie sodowej lub innych napojach gazowanych), lecz także cennym preparatem pobudzającym sprawność umysłu, który leczy schorzenia o podłożu nerwowym: migreny, histerię, melancholię itp. . Wyjątkowy smak Coca-Coli zachwyci każde podniebienie''.
To najprawdopodobniej właśnie ten, wyjątkowo długi przekaz reklamowy był pierwszą wzmianką o napoju, który zawojował świat. Chodź trudno w to uwierzyć, pierwotnie Coca-Cola miała mieć przeznaczenie lecznicze. Bardzo szybko jednak porzuciła te ambicje i stała się po prostu czymś modnym i fajnym. W 1911 roku jej budżet reklamowy wynosił milion dolarów rocznie, co sprawiło że szybko zyskała wielu naśladowców.
Ale co tak naprawdę stoi za sukcesem tej marki ? Wytłumaczenie jest bardzo proste. To nie bez znaczenia, że Coca-Colę stworzył aptekarz. W Ameryce po wojnie domowej farmaceutyki były chronione prawnie i miały szalenie wielką wartość. Lekarzy jak nie trudno się domyślić nie było wielu, ludzie nie dbali więc o swoje zdrowie, jedli i pili co chcieli, co naturalnie prowadziło do zaburzeń zdrowotnych. Jednak ponieważ portafili czytać i pisać, rósł transport i dystrybucja, a co za tym idzie oczywiście reklama. Ameryka stała się szalenie podatna na specyfiki w rodzaju rzekomo zdrowotnej Coca-Coli.
Jak mówi Mark Pendergrast, naukowiec i historyk zajmujący się dziejami marki Coca-Coli: ,,Twórcy opatentowanych farmaceutyków byli pierwszymi biznesmanami w Ameryce, którzy odkryli i uznali moc sloganu, rozpoznawalnego logo, znaku handlowego [...]''. Oznacza to, że Coca-Cola cieszy się sławą przez tyle lat dzięki... amerykańskim biznesmanom sprzed dekad, którzy po prostu wiedzieli co jak owinąć opakowaniem i ubrać w słowa, żeby się sprzedało - zaczęli sprzedawać nie tyle produkt, co wizerunek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz