Czym tak
naprawdę jest reklama ? Po co została wymyślona ? Dlaczego jest tak ważna w
dzisiejszym świecie ?
Reklamą nazywamy rozpowszechnianie
informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia.
Jest to zachwalanie danego produktu, promowanie niektórych firm. Reklamy służą
kupującym, umożliwiają wybór odpowiedniego produktu. Jaka byłaby nasza
rzeczywistość bez tego produktu mass mediów? Towarzyszą nam niemal wszędzie,
gdzie się tylko znajdujemy. Są one tak powszechne, że czasami nawet ich nie
zauważamy, nie zwracamy na nie uwagi. Atakują nas w telewizji, w radio, w
tygodnikach oraz na stronach portalów internetowych. W codziennej prasie
zajmują z numeru na numer coraz więcej stron. Działają na nas swoją siłą
perswazji , krzycząc ze sklepowych wystaw, budynków centrów handlowych, ulic
oraz billboardów wiszących na ścianach domów. Większość spotów ukazuje się w
telewizji. W obecnych czasach sztaby ludzi pracują nad tym, aby społeczeństwo
podczas oglądania telewizji zwracało uwagę na bloki reklamowe. Niebieskie,
migotliwe światło lampy elektronowej działa hipnotyzująco, przez co osoby,
zwłaszcza młode, z łatwością przyswajają sobie złe wzorce i negatywne wartości,
przekazywane za pomocą mass mediów. Reklamy wywierają zły wpływ na kształtowanie
się wartości moralnych i estetycznych. Pod ich zgubnym wpływem ludzie
przyswajają sobie pewne zwroty, sposoby wyrażania się. Reklama ma na celu
pokazanie danego artykułu w jak najlepszy sposób. Nieważne, czy jest to
zachwalanie walorów zwykłej szczoteczki do zębów, czy drogiego, luksusowego
samochodu. Jest to chwyt nakierowany na zdobycie klienta. Reklama zawsze
pokazuje ludzi używających dany produkt w pozytywny sposób. Kupują dany produkt
z własnej woli, nie wiedząc, że są manipulowani, że nabywają towar pod wpływem
presji, z jaką działają na nich reklamy. Często przekaz płynący ze spotów można
sprowadzić do kilku słów: „Musisz mieć ten produkt. Bez niego nie będziesz
modny. Bez niego ciężko będzie ci żyć”. Często zachęcającym do nabycia danego
towaru czynnikiem jest napis: „Teraz pięćdziesiąt mililitrów gratis”, „półtora
litra soku w cenie litra”. Proponowane do wszelkiego rodzaju dodatki do gazet:
kosmetyczki, cienie do powiek, filmy DVD czy płyty CD. Z reklam słyszymy hasła:
„Dwa tysiące pierścionków w promocyjnych opakowaniach kawy”, „Znajdź w chipsach
drugą połówkę banknotu”, „Zdrapki w promocyjnych opakowaniach! Do wygrania
milion złotych”. To wszystko zachęca nas
do sięgnięcia po dany produkt. Poprzez płynącą z treści reklam produktów
promocyjnych manipulację, tracimy dużą część naszych pieniędzy na ich zakup.
Zdarza się, że nie przepadamy za tymi wyrobami, bądź nie są nam w danej chwili
potrzebne, lecz kupujemy je z myślą, że skoro są w promocji, możemy sobie na
nie pozwolić, nabyć je. Niestety, po pewnym czasie wychodzi na jaw, że daliśmy
się ponieść zgubnym wpływom promocji, a kupiony przez nas produkt nadaje się
tylko do wyrzucenia.
Kolejnym
argumentem świadczącym o szkodliwości reklam, jest ukazywanie w spotach nagiego
ciała jako czynnika zachęcającego do kupna. Bulwersuje mnie sprawa seksu w
reklamach. Chodzi o promowanie zwykłych produktów, takich jak dezodorant czy
czekolada. Czy naprawdę nie można zareklamować produktu takiego jak kawa czy
ser pleśniowy bez pokazywanie jak dwoje ludzi patrzy się na siebie namiętnym
wzrokiem? Albo reklamowanie dezodorantu bez nagiej kobiety o idealnych kształtach
?
Chwyty używane w reklamach
dostosowane są do wieku odbiorców oraz ich płci. Te kierowane do kobiet
zawierają określenia: „trendy”,
„zdobędziesz go”, „z naszym produktem będziesz najpiękniejsza”. Natomiast
mężczyźni ukazywani są jako aktywni, silni sportowcy. W reklamach dla płci
męskiej propagowane są: agresja, walka, rywalizacja, siła. Dzięki tym reklamom
cichym pragnieniem mężczyzn stał się młody i zdrowy wygląd, imponowanie innym
oraz zwycięstwo. Mężczyźni pragną, aby kobiety widziały w nich kogoś
niezwykłego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz