niedziela, 3 czerwca 2012

Reklama vs. PR



Zastosowanie public relations i wykorzystanie reklamy są czasem źle zrozumiane.Kiedy używać public relations? Dlaczego warto reklamować? Najlepszą odpowiedzią na te tematy jest: "To zależy od tego, co próbujesz osiągnąć." 

Wyraźną różnicą między PR i reklamą jest ich zakres kontroli wiadomości. Kiedy, gdzie i jak działa reklama jest dość łatwo kontrolować. Przestrzeń reklamowa zakupiona w odpowiednim formacie (emisja tj. radio, druk, online itp.) oznacza jedno - ma wrodzoną kontrolę nad tym, co komunikaty chcą przekazać. Natomiast podczas procesu tworzenia wiadomości poprzez public relations można kontrolować, co dzieje po opuszczeniu przez wiadomości "gniazda". Jest to jednak często niekontrolowane. Najczęstszym czynnikiem jest to, czy niekontrolowane media są w stanie wyświetlić informacje warte opublikowania. W reklamie nie ma wątpliwości, czy informacje te zostaną opublikowane. 

Do niedawna reklamy telewizyjne miały krótszy okres trwałości niż w komunikacie prasowym,  archiwum, w Internecie. Na razie to chyba nadal prawda. Nowe strony internetowe krążą po Internecie, ale nic z treści komercyjnych, które czyniłyby wszelkie uśmiechy dla reklamy. Korporacje również delegują swoje reklamy na firmowych stronach internetowych, aby przedłużyć trwałość z ich zysków reklamowych.   Przeszkod na drodze do przeglądania zarchiwizowanych reklam jest wiele. Najbardziej powszechne z nich to powolne połączenia internetowe, brak zainstalowanego oprogramowania do oglądania. Bariery te schodzą szybko jak technologia i szkolenia komputerowe ulegają poprawie. Archiwum informacji prasowych i artykułów informacyjnych posiada nadal wysokie miejsca pod względem długowieczności internetowego życia reklamy. Wyszukiwarki mogą znaleźć informacje (nawet w formacie PDF dla niektórych). Główną przeszkodą jest brak dostępu do Internetu.  

Nieważne, jak interesująca może być reklama. Public relations daje wiarygodność pośrednich potwierdzeń osób trzecich. Oznacza to, że nie płacą, aby reklamy były umieszczone, ale publikacja oddaje miejsca na opowieści o swojej firmie. Jest to potężnym narzędziem w kształtowaniu opinii publicznej.  Konsumenci są dziś bardziej cyniczni niż poprzednie pokolenia, a tylko niewielki procent twierdzi, że mają wiele zaufania do przekazów reklamowych. Każdy może kupić widoczność, jednak PR odgrywa kluczową rolę w sortowaniu hype.  

Reklama ekspozycji jest często proporcjonalna do ilości pieniędzy wydanych na reklamę. Czy reklama siedzi na billboardzie z widokiem na autostradę lub gra w prime timie, reklama pochłonie budżet szybciej niż dobrą pozycję, dobrze napisany materiał prasowy. Dla małych firm, public relations jest lepsza metoda komunikacji bezpośredniej i osobistej z grupy docelowej. Dla większych firm posiadających wystarczający budżet, reklamy oraz public relations mogą być dobrym startem do sukcesu.  

Brak komentarzy: