Public Relations w przedsiębiorstwach
Dzisiejsza
rzeczywistość gospodarcza, uwarunkowana jest wieloma szybko zmieniającymi się
czynnikami co sprawia że coraz trudniej wyprzedzić konkurencje. Dla każdego przedsiębiorstwa
które idzie z postępem chciało by dynamicznie się rozwijać niezbędna jest
dobrze zaplanowana strategia Public Relations, niejednokrotnie decyduje ona o
porażce lub sukcesie firmy. W Polsce dziedzina ta nie jest jeszcze tak
rozpowszechniona i często niedoceniana przez menedżerów i przedsiębiorców.
Przeprowadzone badania wykazały że tylko 16% osób zajmujących się promocją firm
odróżnia PR od reklamy a 40 % z nich nigdy się z ty nie spotkało. Do głównych
zadań Public Relations należy:
1. prowadzenie działań których celem jest uzyskanie
przychylności otoczenia.
2. budowanie i utrzymywanie reputacji firmy.
3. informowanie o zmianach które zachodzą w otoczeniu.
4. informowanie przedstawicieli przedsiębiorstwa o swoich
poczynaniach.
5. informowanie kierownictwa o planach oraz sytuacji w
jakiej znajduje się firma.
6. ostrzeganie o zagrożeniach związanych z kryzysem.
Public Relations w
swych działaniach wykorzystuje następujące środki:
Media masowe-jest
to najważniejszy środek przekazu jaki wykorzystuje PR w swej działalności. Do
grupy tej należą radio, prasa, telewizja oraz Internet. Zauważamy tu ogromną
siłę działania dzięki docieraniu do szerokiej grupy odbiorców. Metodami są tu
wywiady, artykuły, fundowanie nagród w konkursach, konferencje prasowe.
Media organizacyjne-czyli
takie które prowadzone i kontrolowane są przez przedsiębiorstwo, nie docierają
do tak dużej grupy ludzi, jednak precyzyjnie opisują zalety produktu lub
usługi. Zaliczmy do tej grupy wewnętrzny przekaz informacyjny, raporty,
publikacje firmowe, sprawozdania, publikacje wewnętrzne.
Kontakty
bezpośrednie-są to wszystkie działania w których przedstawiciel firmy
osobiście kontaktuje się z ewentualnymi klientami. Powodzenie oraz siła
działania zależy od umiejętności przedstawiciela firmy jednak spotkanie z
odbiorcą zawsze daje duże pole do popisu. Minusem jest wąska grupa na którą PR
chce wywrzeć określony wpływ. W tej grupie do środków możemy zaliczyć targi,
rozmowy telefoniczne, wystawy, spotkania nieformalne, festyny, warsztaty, drzwi
otwarte, seminaria, punkty informacyjne.
Lobbing-dostarczanie
informacji oraz rozwiązań tworzonym przez siebie nowym grupom nacisku lub już
istniejącym, działającym w interesie przedsiębiorstwa.
Sponsoring-finansowanie
imprez sportowych lub społeczno-kulturalnych wydarzeń bądź też jednostek gdzie
pozytywny obraz sponsorowanego przenosi się na sponsora. Wykorzystywane jest tu
logo firmy.
Tak więc działania PR muszą uwzględniać nadawcę
(przedsiębiorstwo), odbiorcę (potencjalnego klienta) oraz środki do przekazywania
informacji.
Wzrost
popularności Public Relations oraz jego oddziaływanie na gospodarkę, służą nie
tylko przedsiębiorstwom ale i grupom takim jak partie polityczne organizacje
charytatywne. Zaryzykował bym nawet stwierdzenie że PR można wykorzystać w
każdej dziedzinie życia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz