Barbie i stereotypy
Dlaczego Barbie bez żadnych dodatków to idealny prezent dla wroga? Różnorodności produktów związanych z Barbie właściwie nie da się opisać.
Miała ona bowiem swój ‘Wymarzony Dom’, który zastąpił ‘Wymarzony Dom Deluxe’,
później powstał ‘Wiejski Dom Barbie’, ‘Dom Mieszkalny w Mieście’, ‘Wymarzony
Domek wiejski’, ‘Olśniewający Dom Barbie’, dalej ‘Czarodziejski Dwór’… i tak
mogłabym wymieniać jeszcze długo. Co ciekawe, Ken nie miał domu, a koleżanki
Barbie- tak.
Kolejną ciekawostką jest to, że najbardziej pożądana, i uważana za
najpiękniejszą jest Barbie z jasną karnacją. Białe lalki są wyższe i mają więcej
i ładniejszych ubrań, niż lalki o ciemniejszych karnacjach,
latynoamerykańskie, murzynki czy Azjatki. Pogłębia to panujące na świecie
stereotypy. Dzieciom od małego mówi się co jest dobre, a co złe. Czy nawet plastikowe zabawki muszą budować złe nawyki?
Trochę historii
Barbie pojawiła się na koniec lat 50tych. Została stworzona przez Ruth
Handler (na podstawie niemieckiej lalki Lilli, która była jednak adresowana dla
dorosłych), Wraz mężem po przejęciu praw do tamtej lalki założyła firmę Mattel,
która do dziś jest faworytem w dziedzinie produkcji zabawek. A nazwa lalki to
zdrobnienie imienia córki Handlerów – Barbary. Debiutem lalki na nowojorskich
targach zabawek był dzień 9 marca 1959 roku.
W tym czasie moda zaczęła się
zmieniać w stronę młodzieży. Kultowa stała się spódniczka mini. Chyba nikt nie
obalał tezy, że to Barbie uczy dzieci konsumpcji. W 1990 ruku 2/3 amerykańskich
nastolatków pracowało w niepełnym wymiarze godzin w czasie roku szkolnego.
Studenci pracowali więcej niż 20 godzin tygodniowo. Takie młodzieżowe zarobki
były luksusem przeznaczanym na kaprysy.
Kolekcjonerstwo
Barbie to jednak nie tylko zabawka dla dzieci. Jest pożądana, a nawet
kolekcjonowana przez wiele dorosłych kobiet, a nawet przez mężczyzn. Kolekcje
są różnorakie. Często zaczyna się od pierwszej lalki swojego dzieciństwa, albo
dzieciństwa swojej córki. Zdarza się także, że zaczyna się kupować lalki, bo w
dzieciństwie nie miało się ich, gdyż rodziny nie było zwyczajnie na nie stać.
Istnieją też kolekcje konkretnych lalek, gdzie za zadanie kolekcjoner stawia
sobie zdobycie na przykład wszystkich lalek Projektu Boba Mackiego. Coraz częściej pojawiają się także zbieracze-
‘inwestorzy’. Chodzi tutaj o osoby wychwytujące z rynku najbardziej pożądane
modele lalek, przede wszystkim te limitowane, aby po jakims czasie je sprzedać.
Ceny lalek znanych projektantów potrafią wzrosnąć nawet o ponad 200% w ciągu
roku. Tacy kolekcjonerzy nie są emocjonalnie związani z zabawkami, natomiast Ci
pierwsi są w stanie zrobić wszystko, aby uzupełnić swoje zbiory. Jest to wręcz
obsesyjne.
Barbie jest wszędzie!
To już nie tylko lalka. Powstało o niej wiele filmów
(ponad 20!), między innymi „Barbie, jako Roszpunka”, „Pamiętniki Barbie”, „Barbie
w Świecie Mody”, a najnowszą propozycją jest „Barbie: Księżniczka i Gwiazda Pop”.
Stworzono także wiele gier, gdzie główna postacią jest Barbie i jej przygody.
Wizerunek blond piękności znajduje się na wszelkich przyborach szkolnych: tornistrach, piórnikach, zeszytach, długopisach i pamiętnikach, na ubraniach, dodatkach i właściwie na wszystkim, co tylko kierowane jest dla dzieci i można umieścić tam różową lalkę.
Na oficjalnej stronie internetowej www.barbie.com, znajdujemy wiele możliwości. Możemy zobaczyć nowe lalki, wszelkie akcesoria,
zagrać razem z Barbie, pobawić się w projektantów, ubrać Barbie, uczesać,
oglądać wideo. Jest też podstrona dla kolekcjonerów. Natomiast www.barbie.pl to
wersja po Polsku.
Reklamy Barbie
Lalka Barbie jest fenomenem i potężną marka o zasięgu światowym od ponad pół wieku. Ciężko zliczyć ile powstało reklam z jej udziałem.
Barbie przynosi firmie Mattel ogromne zyski. Nie ma się co dziwić. W końcu wykonana jest z plastiku - karty kredytowe też.
Barbie przynosi firmie Mattel ogromne zyski. Nie ma się co dziwić. W końcu wykonana jest z plastiku - karty kredytowe też.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz