niedziela, 3 czerwca 2012

Plastikowy fenomen (cz.2)

Barbie i stereotypy

Dlaczego Barbie bez żadnych dodatków to idealny prezent dla wroga? Różnorodności produktów związanych z Barbie właściwie nie da się opisać. Miała ona bowiem swój ‘Wymarzony Dom’, który zastąpił ‘Wymarzony Dom Deluxe’, później powstał ‘Wiejski Dom Barbie’, ‘Dom Mieszkalny w Mieście’, ‘Wymarzony Domek wiejski’, ‘Olśniewający Dom Barbie’, dalej ‘Czarodziejski Dwór’… i tak mogłabym wymieniać jeszcze długo. Co ciekawe, Ken nie miał domu, a koleżanki Barbie- tak. 

Kolejną ciekawostką jest to, że najbardziej pożądana, i uważana za najpiękniejszą jest Barbie z jasną karnacją. Białe lalki są wyższe i mają więcej i ładniejszych ubrań, niż lalki o ciemniejszych karnacjach, latynoamerykańskie, murzynki czy Azjatki. Pogłębia to panujące na świecie stereotypy. Dzieciom od małego mówi się co jest dobre, a co złe. Czy nawet plastikowe zabawki muszą budować złe nawyki?

Trochę historii

Barbie pojawiła się na koniec lat 50tych. Została stworzona przez Ruth Handler (na podstawie niemieckiej lalki Lilli, która była jednak adresowana dla dorosłych), Wraz mężem po przejęciu praw do tamtej lalki założyła firmę Mattel, która do dziś jest faworytem w dziedzinie produkcji zabawek. A nazwa lalki to zdrobnienie imienia córki Handlerów – Barbary. Debiutem lalki na nowojorskich targach zabawek był dzień 9 marca 1959 roku. 
W tym czasie moda zaczęła się zmieniać w stronę młodzieży. Kultowa stała się spódniczka mini. Chyba nikt nie obalał tezy, że to Barbie uczy dzieci konsumpcji. W 1990 ruku 2/3 amerykańskich nastolatków pracowało w niepełnym wymiarze godzin w czasie roku szkolnego. Studenci pracowali więcej niż 20 godzin tygodniowo. Takie młodzieżowe zarobki były luksusem przeznaczanym na kaprysy.

Kolekcjonerstwo

Barbie to jednak nie tylko zabawka dla dzieci. Jest pożądana, a nawet kolekcjonowana przez wiele dorosłych kobiet, a nawet przez mężczyzn. Kolekcje są różnorakie. Często zaczyna się od pierwszej lalki swojego dzieciństwa, albo dzieciństwa swojej córki. Zdarza się także, że zaczyna się kupować lalki, bo w dzieciństwie nie miało się ich, gdyż rodziny nie było zwyczajnie na nie stać. Istnieją też kolekcje konkretnych lalek, gdzie za zadanie kolekcjoner stawia sobie zdobycie na przykład wszystkich lalek Projektu Boba Mackiego.  Coraz częściej pojawiają się także zbieracze- ‘inwestorzy’. Chodzi tutaj o osoby wychwytujące z rynku najbardziej pożądane modele lalek, przede wszystkim te limitowane, aby po jakims czasie je sprzedać. Ceny lalek znanych projektantów potrafią wzrosnąć nawet o ponad 200% w ciągu roku. Tacy kolekcjonerzy nie są emocjonalnie związani z zabawkami, natomiast Ci pierwsi są w stanie zrobić wszystko, aby uzupełnić swoje zbiory. Jest to wręcz obsesyjne.

Barbie jest wszędzie!

To już nie tylko lalka. Powstało o niej wiele filmów (ponad 20!), między innymi „Barbie, jako Roszpunka”, „Pamiętniki Barbie”, „Barbie w Świecie Mody”, a najnowszą propozycją jest „Barbie: Księżniczka i Gwiazda Pop”. Stworzono także wiele gier, gdzie główna postacią jest Barbie i jej przygody. 



Wizerunek blond piękności znajduje się na wszelkich przyborach szkolnych: tornistrach, piórnikach, zeszytach, długopisach i pamiętnikach, na ubraniach, dodatkach i właściwie na wszystkim, co tylko kierowane jest dla dzieci i można umieścić tam różową lalkę.

Na oficjalnej stronie internetowej www.barbie.com, znajdujemy wiele możliwości. Możemy zobaczyć nowe lalki, wszelkie akcesoria, zagrać razem z Barbie, pobawić się w projektantów, ubrać Barbie, uczesać, oglądać wideo. Jest też podstrona dla kolekcjonerów. Natomiast www.barbie.pl  to wersja po Polsku.



Reklamy Barbie

Lalka Barbie jest fenomenem i potężną marka o zasięgu światowym od ponad pół wieku. Ciężko zliczyć ile powstało reklam z jej udziałem.




Barbie przynosi firmie Mattel ogromne zyski. Nie ma się co dziwić. W końcu wykonana jest z plastiku - karty kredytowe też.

Brak komentarzy: