Jeśli w serialu, filmie lub jakiejkolwiek innej formie telewizyjnej za wyjątkiem reklamy udało Ci się dostrzec logo pewnej znanej Ci firmy, opakowanie jakiegoś produktu, nazwę marki to prawdopodobnie miałeś doczynienia z tzw. reklamą ukrytą. Z reguły trudno ją zauważyć i ciężko ujawnić jej reklamowy charakter. Kryptoreklama jest to zamaskowana forma reklamy,wiążąca się z uzyskaniem przez dziennikarza bądź redakcję korzyści majątkowej lub osobistej. Celem przedsiębiorstwa jest zamieszczenie przekazu reklamy, która sprawia wrażenie obiektywnej i niezależnej informacji redakcyjnej. Przedstawienie w słowach lub obrazach towaru, usługi, nazwy firmy,wprowadza w błąd odbiorców przekazu. Możemy ją dostrzec kiedy podczas meczu, relacji telewizyjnej lub na zdjęciu eksponowany jest baner, logo firmy, albo produkt w tle przekazu wizualnego. Także wymienienie konkretnej firmy np. w reportażu, z pominięciem firm konkurencyjnych. Zagadnienie to dotyczy także „obchodzenia” przepisów i ukrytego reklamowania (pod przykrywką na przykład zwykłej informacji) produktów, których nie można reklamować.
W prasie bardzo często możemy się spotkać z artykułem sponsorowanym. To znaczy że gdzieś „między wierszami tekstu” możemy dostrzec ukrytą reklamę jakiegoś produktu. Autor artykułu sponsorowanego dostosowuje tekst do formatu pisma, tak aby sama reklama produktu była trudna do wychwycenia a informacje o jego pochodzeniu często napisana jest małą czcionką w mało widocznym miejscu. Za kryptoreklamę możemy uznać również zmianę głośności na czas trwania reklam.
To zjawisko możemy również zauważyć na przykładzie reklamowanie produktów alkoholowych, które jest zabronione. Obejście takich ograniczeń nie jest specjalnie trudne dla ekspertów od marketingu i promocji. Zamieszczanie w prasie ofert pracy, w której pojawia się nazwa firmy czy marki alkoholu to zjawisko na porządku dziennym. Innym chwytem ze strony marketingowców może być chociażby fakt, że bardzo chętnie obejmują sponsoringiem różne masowe imprezy kulturalne i koncerty mając nadzieję, że uda się przemycić nazwę alkoholu, którą produkują.
Trudno określić jak bardzo skuteczna jest Kryptoreklama, na pewno bardzo pomocna jest dla sponsoringu i utrwalaniu marki na rynku.
W reklamie istnieje także coś takiego jak percepcja podprogowa. Jest to oddziaływanie na mózg informacji bez jego świadomości ich spostrzegania. Percepcja podprogowa dotyczy bodźców wzrokowych albo słuchowych, które trwają na tyle krótko, że nie mogą być świadomie zarejestrowane. Reklama podprogowa polega na włączaniu do filmu pojedynczych klatek z reklamą albo na przykład na wgrywaniu ukrytego przesłania do piosenek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz