piątek, 1 czerwca 2012

Sposób przekazania reklamy- wady i zalety


   Jak wiemy, reklama w dzisiejszych czasach ma przeróżną formę. Postanowiłam, więc w sposób skondensowany opisać wady i zalety reklam biorąc pod uwagę sposób ich rozpowszechniania.
 
Reklama telewizyjna

Wady: 
  • wysokie koszty związane z produkcją filmu reklamowego i jego emisją; 
  • mała selektywność widowni telewizyjnej-  trudno jest określić szczegółowo, kto ogląda poszczególne programy;
  • ulotność reklamy- po emisji 30-sekundowego filmu nie pozostaje nic materialnego (w przeciwieństwie do reklamy prasowej). Co więcej, oglądając reklamówkę w TV, widz jest zmuszony pochłaniać ją w tempie narzuconym przez reklamującą się firmę;
  • długi czas wyprzedzania, co oznacza konieczność zamawiania czasu antenowego na długo przed emisją reklamy;
  • wyjątkowa natarczywość- traktowana jest jako intruz, zło konieczne, które trzeba przeczekać, zanim zaczną się wiadomości lub ulubiony serial. 

 
źródło: www.youtube.pl
Zalety: 
  • dociera do najbardziej masowej widowni- trudno wskazać segmenty rynku, które nie oglądałyby telewizji;
  • poprzez połączenie obrazu, ruchu, dźwięku i koloru telewizja ma lepsze możliwości przyciągnięcia i utrzymania uwagi odbiorców oraz wykreowania reklamy, która silnie oddziałuje na emocje potencjalnego klienta;
  • istotną zaletą telewizji jest jej rosnąca wiarygodność (wyższa niż w przypadku prasy). Z wiarygodnością wiąże się także wysoki prestiż, jakim cieszy się telewizja.
Reklama w prasie codziennej

Wady: 
  • liczba zamieszczonych ogłoszeń reklamowych jest w prasie olbrzymia, większość reklam w gazecie pozostaje niezauważona;
  • obniżenie możliwości wytworzenia odpowiedniego nastroju tak ważnego w reklamie perfum czy żywności z powodu ograniczenia stosowanych kolorów do bieli i czerni;
  • pozbawiają gwiazdę głosu- rekomendacje udzielane reklamowanej marce przez znanych sportowców czy aktorów tracą na swej skuteczności;
  • trudności w dotarciu do ludzi młodych, którzy preferują kolorowe czasopisma brukowe nad prasę codzienną. 
 
źródło: www.google.pl
Zalety: 
  • trwałość w sensie fizycznym- cykl życia danego numeru gazety generalnie wynosi tylko jeden dzień, jednak potencjalny klient zainteresowany reklamą ma szansę wyciąć ogłoszenie z gazety, zachować je, przejrzeć w chwili, gdy będzie mu ono potrzebne,
  • gazety nie wymagają od reklamodawców zbyt długiego okresu między składaniem reklam a datą ich publikacji;
  • wg wielu źródeł reklama w gazecie codziennej jest najbardziej wiarygodną, najczęściej wykorzystywaną przez konsumentów i najbardziej poszukiwaną formą reklamy.

Reklama w radiu

Wady: 
  • bardziej ulotne, niż w telewizji czy w prasie- radio często bywa słuchane w tle codziennych zajęć, co powoduje, że szanse na dotarcie do świadomości pojedynczego słuchacza są niewielki;
  • liczba słuchających radia o określonej porze jest niewielka, co wynika z dużej ilości stacji, które do wyboru ma słuchacz;
  • ten typ reklamy nie nadaje się do przekazywania treści skomplikowanych ani zbyt szczegółowych- słuchający nie ma ochoty spisywać z ogłoszenia radiowego numerów telefonów czy adresów firm;
  • brak obrazu w reklamie radiowej, ułatwiającego identyfikację danej marki z konkretnym produktem- niezbędne jest stosownie specjalnych zabiegów, by efektywnymi dźwiękami, barwnym opisem starać się wykreować obraz opakowania w wyobraźni słuchacza.
 
źródło: www.youtube.pl

Zalety:
  • tego typu reklamy jest trudniej uniknąć niż telewizyjnej czy prasowej;
  • cena- reklama taka jest tania, co tyczy się nie tylko kosztów jej wyprodukowania, ale także kosztów emisji;
  • wyprzedzenie, z jakim powinny być rezerwowane czasy emisji reklam, jest krótsze niż w wypadku telewizji czy czasopism.


Źródła:

http://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna 

http://www.bilingual.com.pl/typy,2.html


Brak komentarzy: