WYKORZYSTYWANIE GWIAZD SPORTU W REKLAMIE
Znane
marki bardzo często kreują swój wizerunek wykorzystując
sportowców, tworząc z nich przy okazji gwiazdy w hollywodzkim
stylu. Gwiazdy sportu są w tym wypadku idealnym wyborem, są bowiem
synergiczne. Mogą oprócz sukcesów sportowych, odnosić sukcesy na
innym polu. Nagrywać piosenki, występować w filmach. Ponadto są
personifikacją marzeń przeciętnego człowieka: wysportowani,
bogaci, odnoszący sukcesy. Gwiazdy sportu są więc bardzo chętnie
i sukcesywnie wykorzystywane w kreowaniu wizerunku marki.
Współpraca
gwiazd sportu z znanymi markami przynosi profity zarówno jednej jak
i drugiej stronie, jest więc naturalną koleją rzeczy. Sportowiec
dzięki takiej współpracy zarabia pieniądze, zwiększa swoją
popularność i prestiż. Marka wykorzystująca sportowca, zyskuje
nowych klientów, którymi są fani danego sportu i sportowca.
Sportowiec staje się również „rzecznikiem”
marki potwierdzając jakość jej produktów.
Kreowany
wizerunek danej marki, może pochodzić z trzech źródeł:
-Kontaktu nabywców z produktami, podczas ich używania,
-Kontaktu nabywców z produktami, podczas ich używania,
-Elementów
marki, czyli: nazwy logotypu, sloganu,
-Reklamy.
To
właśnie w ostatnim z wymienionych źródeł najczęściej
wykorzystuje się gwiazdy sportu.
Firmy wybierając odpowiednią
gwiazdę biorą pod uwagę pewne aspekty, które mają istotny wpływ
na ostateczny sukces współpracy pomiędzy marką a sportowcem.
Pierwszym
ważnym aspektem jest atrakcyjność. Gwiazda, wybrana przez daną
markę, powinna być atrakcyjna dla odbiorcy, w aspektach takich jak:
wygląd, intelekt, styl życia, umiejętności sportowe. Udowodniono,
że im gwiazda jest atrakcyjniejsza dla odbiorcy tym większe szanse
na to, że zapamięta markę. Idealnym
przykładem atrakcyjności jest David Beckham, przystojny,
wysportowany, rodzinny, utalentowany, odnoszący sukcesy.
Drugim
istotnym aspektem jest wiarygodność. Gwiazda powinna być
postrzegana przez konsumenta jako wiarygodna, pomaga to wybrać daną
markę spośród innych, i zbudować zaufanie klientów do danej
firmy. Wiarygodność w tym wypadku oznacza wiedzę (piłkarz
codziennie grający w korkach jest siłą rzeczy ekspertem w tej
kwestii – wie jakie buty są dobrej jakości), doświadczenie w
kwestii używania produktów danej marki. Ponadto, sportowiec
promujący markę, używa jej produktów zarówno na co dzień, w
życiu prywatnym jak i w sporcie, oznacza to więc, że są to
produkty wysokiej jakości. Doskonałym przykładem wiarygodności
jest Franck Ribery, piłkarz, występujący w drużynie Bayernu
Monachium, sponsorowanej przez Adidas, mimo to nadal występuje w
butach Nike.
Kolejną
ważną kwestią, którą marki biorą pod uwagę jest zgodność
wizerunku gwiazdy sportu, z kreowanym przez firmę wizerunkiem.
Sukces współpracy zależy w dużej mierze od zgodności
pomiędzy marką a gwiazdą, w kontekście osobowości, tożsamości,
stylu życia. Wzmacnia to kreowanie pożądanego wizerunku, oraz
pozwala wyciągnąć maksimum z współpracy.
Ostatnim
elementem, jest marketingowa „czystość”. Sportowiec wybrany
przez daną markę powinien być czysty marketingowo, oznacza to, że
nie może kojarzyć z innymi markami, oraz ma w pełni utożsamiać
się z promowaną przez siebie marką. Dzięki temu odbiorcom łatwiej
skojarzyć ją z daną marką i jej wizerunkiem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz