piątek, 1 czerwca 2012

WYKORZYSTYWANIE GWIAZD SPORTU W REKLAMIE


WYKORZYSTYWANIE GWIAZD SPORTU W REKLAMIE

Znane marki bardzo często kreują swój wizerunek wykorzystując sportowców, tworząc z nich przy okazji gwiazdy w hollywodzkim stylu. Gwiazdy sportu są w tym wypadku idealnym wyborem, są bowiem synergiczne. Mogą oprócz sukcesów sportowych, odnosić sukcesy na innym polu. Nagrywać piosenki, występować w filmach. Ponadto są personifikacją marzeń przeciętnego człowieka: wysportowani, bogaci, odnoszący sukcesy. Gwiazdy sportu są więc bardzo chętnie i sukcesywnie wykorzystywane w kreowaniu wizerunku marki.
Współpraca gwiazd sportu z znanymi markami przynosi profity zarówno jednej jak i drugiej stronie, jest więc naturalną koleją rzeczy. Sportowiec dzięki takiej współpracy zarabia pieniądze, zwiększa swoją popularność i prestiż. Marka wykorzystująca sportowca, zyskuje nowych klientów, którymi są fani danego sportu i sportowca. Sportowiec staje się również rzecznikiem” marki potwierdzając jakość jej produktów.

Kreowany wizerunek danej marki, może pochodzić z trzech źródeł:
-Kontaktu nabywców z produktami, podczas ich używania,
-Elementów marki, czyli: nazwy logotypu, sloganu,
-Reklamy.

To właśnie w ostatnim z wymienionych źródeł najczęściej wykorzystuje się gwiazdy sportu.
Firmy wybierając odpowiednią gwiazdę biorą pod uwagę pewne aspekty, które mają istotny wpływ na ostateczny sukces współpracy pomiędzy marką a sportowcem.
Pierwszym ważnym aspektem jest atrakcyjność. Gwiazda, wybrana przez daną markę, powinna być atrakcyjna dla odbiorcy, w aspektach takich jak: wygląd, intelekt, styl życia, umiejętności sportowe. Udowodniono, że im gwiazda jest atrakcyjniejsza dla odbiorcy tym większe szanse na to, że zapamięta markę. Idealnym przykładem atrakcyjności jest David Beckham, przystojny, wysportowany, rodzinny, utalentowany, odnoszący sukcesy.

Drugim istotnym aspektem jest wiarygodność. Gwiazda powinna być postrzegana przez konsumenta jako wiarygodna, pomaga to wybrać daną markę spośród innych, i zbudować zaufanie klientów do danej firmy. Wiarygodność w tym wypadku oznacza wiedzę (piłkarz codziennie grający w korkach jest siłą rzeczy ekspertem w tej kwestii – wie jakie buty są dobrej jakości), doświadczenie w kwestii używania produktów danej marki. Ponadto, sportowiec promujący markę, używa jej produktów zarówno na co dzień, w życiu prywatnym jak i w sporcie, oznacza to więc, że są to produkty wysokiej jakości. Doskonałym przykładem wiarygodności jest Franck Ribery, piłkarz, występujący w drużynie Bayernu Monachium, sponsorowanej przez Adidas, mimo to nadal występuje w butach Nike.

Kolejną ważną kwestią, którą marki biorą pod uwagę jest zgodność wizerunku gwiazdy sportu, z kreowanym przez firmę wizerunkiem. Sukces współpracy zależy w dużej mierze od zgodności pomiędzy marką a gwiazdą, w kontekście osobowości, tożsamości, stylu życia. Wzmacnia to kreowanie pożądanego wizerunku, oraz pozwala wyciągnąć maksimum z współpracy.

Ostatnim elementem, jest marketingowa „czystość”. Sportowiec wybrany przez daną markę powinien być czysty marketingowo, oznacza to, że nie może kojarzyć z innymi markami, oraz ma w pełni utożsamiać się z promowaną przez siebie marką. Dzięki temu odbiorcom łatwiej skojarzyć ją z daną marką i jej wizerunkiem. 

Brak komentarzy: