Promocja
w handlu
Ogólnym założeniem
promocji w handlu, jest ukształtowanie myślenia rynkowych nabywców oraz
obudzenie w nich pozytywnych skojarzeń związanych z produktem czy usługą,
poprzez prowadzenie polityki informacyjnej i pobudzającej. Firmy które działają
już na rynku starają się poprzez działania promocyjne utrzymać wypracowany
wizerunek, image tych właśnie przedsiębiorstw rozpatrywać można w dwóch
kontekstach:
Tożsamości osobowej-opisuje
ona opinie klienta o firmie na podstawie własnych, osobistych kontaktów
ukształtowane przez kontakty osobiste, nieosobowe kontakty (reklama), kulturę
personelu oraz doświadczenie z produktem.
Tożsamość wizualna-charakteryzuje
się skojarzeniami ze znakami specyficznymi dla danej marki tu wymienić można
takie elementy jak nazwa, logo kolor kojarzony z tą marką, wzory i kształt
opakowań, szyld.
Tworzenie programu
promocji w handlu składa się z czterech etapów:
I Etap-to
formułowanie polityki promocji którego zadaniem jest zidentyfikowanie i
scharakteryzowanie rynku na który firma chce wprowadzić swój produkt. Inaczej
rzecz ujmując działania te określają cel promocji, który można rozpatrywać w
kontekście społecznym i ekonomicznym.
II Etap-jest to
ustalenie budżetu jaki firma ma zamiar wydać na program promocyjny.
Polega to na przeliczeniu kosztów nakładu który trzeba
ponieść, uwzględniając ryzyko, czyli czarną wizje w której promocja nie
przyniesie zaniżonego skutku.
III Etap-tworzenie promotion-mix. Jest to kombinacja w
której wytworzeniu pomagają takie czynniki jak budżet, polityka promocji, rynek
na który chce się trafić, jednostkę handlową, wielkość rynku, liczbę ludności.
IV Etap-Tworzenie
i ocena programu promocji. W ocenie wykorzystuje się testy wyników handlowych,
testy odtworzeniowe, badania panelowe testów bądź konsumentów.
Handel wykorzystuje
wszystkie elementy tradycyjne promocji:
Reklama-najpopularniejszy
instrument komunikowania się z rynkiem.
a) reklama
wspierająca jest to reklama charakteryzująca się krótkim czasem trwania( tylko
w okresie trwania promocji).
b) reklama
całościowa nastawiona jest na zdobywanie tak zwanych lojalnych klientów.
Sprzedaż osobista-opiera
się na bezpośrednich relacjach sprzedawcy(przedstawiciela firmy) i klienta.
Metoda ta jest niezbędna w momencie gdy:
a) jest
możliwa negocjacja cen
b) cena
produktu jest bardzo wysoka
c) produkt
wyprodukowano na życzenie klienta
d) towar
jest skomplikowany technicznie
Propaganda
gospodarcza-działania umożliwiające kontakt przedsiębiorstwa z otoczeniem.
Uzupełniająca
promocja sprzedaży-zespół instrumentów których nie można zaliczyć innych
metod promocji.
a) premie-upominki
rozdawane klientom, przyjmują różną formę
b) rabaty
i upusty-dotyczą wszystkich produktów lub części z nich, mogą być stałe lub
czasowe.
c) nagrody
za lojalność- korzystniejsze warunki dla stałych klientów
d) konkursy-nagrody,
zazwyczaj firmowe produkty mają przyciągać klienta.
e) znaczki
handlowe- stosowane w handlu detalicznym
f)
pokazy-nastawione na udzielanie dużej ilości
informacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz