Jak
powszechnie wiadomo i nie jest to wiadomość z ostatniej chwili,
wskaźnik czytelnictwa prasy w Polsce spada. Ludzie coraz mniej
chętnie wybierają wersję drukowaną. Wszystko przemawia bowiem na
korzyść prasy internetowej i portali. Po pierwsze, za prasę
drukowaną trzeba zapłacić i to nie małe pieniądze. Im
rzetelniejsza i zawierająca więcej informacji, tym wyższa cena. W
internecie mamy dostęp do wszelkich wiadomości za darmo. Nie
nabywamy makulatury, a do wyłączenia strony internetowej wystarczy
kliknąć myszką jeden mały iks.
Dodatkowo
jak wiadomo, informacje zbierane do gazety, są często publikowane z
opóźnieniem. Zanim redakcja wyda nowy numer jakiegoś czasopisma,
wiadomości zawarte w nim są po prostu nie aktualne. W
przeciwieństwie do internetu. Tam wszystko publikowane jest już w
kilka minut po wydarzeniu, jeśli świadkowi udało się na przykład
nakręcić film czy zrobić zdjęcia. Jest to dodatkowe
uatrakcyjnienie tekstu – ciekawy film czy dźwięk.
Nie
myślimy już o skutkach korzystania z internetu. Liczy się to, że
mamy informacje na bieżąco i to w cenie internetu, która jest
stosunkowo niewielka, w porównaniu do kwoty jaką musielibyśmy
wydać na zakup prasy codziennej.
Nic
więc dziwnego, że redakcje upadają. A jeśli już istnieją i
wciąż wydają gazety, większość ich dochodów wiąże się z
reklamą albo po prostu komercją, jak w przypadku najczęściej
czytanej gazety codziennej w Polsce – Faktu.
Reklamy
zalewają nie tylko telewizję i radio czy internet. Ich ogromną
ilość odnaleźć można niemal w każdej gazecie czy to codziennej
czy miesięczniku. To głównie z ich sprzedaży gazeta jest w stanie
funkcjonować. Nierzadko całe strony są poświęcone tylko temu, by
zareklamować jakiś produkt czy firmę. Przez to gazeta staje się
obszerniejsza i droższa dla nas. Płacimy za reklamy, których tak
naprawdę nie mamy ochoty przecież oglądać, bo nie po to
dokonaliśmy jej zakupu.
Jeśli
chodzi o komercję, gazety wiedzą o czym pisać i czym zainteresować
czytelników. Robią to po to, aby zwiększyć sprzedaż. Dlatego
pełno w nich plotek czy niesamowitych skandali, które na pewno
uwagę przyciągną. Treści gazety opierają się na życiu gwiazd i
celebrytów.
Nic
dziwnego, że stosuje się takie zabiegi. Okazują się one naprawdę
skuteczne. Takie niecodzienne, tragiczne lub komiczne sytuacje, są
dla ludzi ciekawe. I jak już wspomniałam idealnym tego przykładem
jest sukces jaki odniosła gazeta Fakt. Ludzie chcą czytać plotki,
a gazety zyskują czytelników. Wszystko wskazuje na to, że jest to
idealny układ dla wydawców. Zdecydowanie bardziej zwiększy
sprzedaż pikantna historia niż strony pełne reklam. Czyli z dwojga
złego, lepiej w tę stronę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz