Stereotypy... ulegamy im na każdym kroku. Tak było, jest i zapewne będzie.
źródło: google.pl |
Skutkiem tego jest fakt, że często oskarża się przekazy medialne o popularyzowanie zniekształconych wzorców męskości i kobiecości i utrwalanie negatywnych stereotypów.
Jeśli chodzi o samochód, to reklamuje go mężczyzna, natomiast proszek do prania - kobieta. Pomimo, że niektóre reklamy opierają się na odwróceniu dotychczasowych ról społecznych - przedstawicielkę płci pięknej możemy spotkać w garażu, a stereotypową głowę rodziny w kuchni, to i tak należą do rzadkości.
Reklama pokazuje świat nieco uproszczony, wyidealizowany. Często jest krzywdząca. Kobiety bowiem uważają, że wiele spotów jest seksistowskich. Płeć piękna jest przedstawiona jako głupia i rozkapryszona. Mężczyźni natomiast jako silni i niezwyciężeni.
Istnieje pogląd, że tworzenie takich reklam podkopuje wysiłki na rzecz równouprawnienia kobiet i mężczyzn. Nie może być inaczej, skoro mężczyzna oglądający na szklanym ekranie piękną kobietę, która próbując naprawić samochód - psuje go, utwierdza się tylko w przekonaniu, że ona się do tego nie nadaje.
źródło: youtube.pl
Reklama jest wszędzie: w domu, w przestrzeni publicznej, w gazetach, w czasopismach i w telewizji. Stereotypowy obraz kobiety i mężczyzny może w konsekwencji sprawić, iż w innym kontekście coraz trudniej będzie nam dostrzec kobiece i męskie zdolności i umiejętności na innych płaszczyznach niż te, które wyznacza im tradycyjny podział ról. W ten sam sposób przekaz reklamowy wpływa na decyzje chłopców i dziewczynek dotyczące kształcenia, czy wyboru kariery zawodowej.
Miejmy nadzieję, że ilość takich reklam z biegiem czasu zostanie ograniczona do minimum, bo przecież takie reklamy oglądają również dzieci, które dopiero uczą się życia, a już w głowie sobie kodują, że to tatuś ma zarabiać, a mamusia tylko prać i gotować albo wyglądać jak modelka - umalowana, pięknie uczesana. Albo jedno i drugie.
Walka płci trwa od dawna, pozostaje liczyć na uzmysławianie sobie przez ludzi, że reklama jest fikcją i nie ma za wiele wspólnego z rzeczywistością.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz