sobota, 2 czerwca 2012

"Bądź aniołem dla zwierząt. Nie kupuj. Adoptuj"



Fot. PETA.org
To hasło towarzyszące głośnej kampanii na rzecz zwierząt organizowaną przez PETE. Joanna Krupa jest członkiem tej organizacji (People for the Ethical Treatment of Animals) - której celem jest walka o godne traktowanie zwierząt i przestrzeganie ich praw.

Polska modelka i aktorka była symbolem tej kampanii i podbiła Amerykę. Plakat prezentował kobietę z przypiętymi skrzydłami i  krzyżem, która broni praw psów. Promowana kampania przez PETA "Adoptuj, nie kupuj" pokazuje  Krupę jako psiego anioła. Jedynym strojem, w którym się prezentuje, są skrzydła i okrywający "intymne okolice" krzyż. Kampania wzbudziła protesty organizacji chrześcijańskich. Nawet w Polsce doszło do wielu dyskusji na temat tej kampanii. Wiele osób krytykowało tę kampanie ale także wiele jej broniło. Sama bohaterka tłumaczyła, że trzeba ludziom otwierać oczy, a Bóg się nie obrazi. Organizacji chodziło właśnie o rozgłos i emocje aby traktowanie zwierząt zmieniało się na lepsze. Jednak z całego tego szumu został zapamiętany spór o czy jest to godne czy nie. Większość odbiorców związku z plakatem nie ma skojarzeń z ratowaniem zwierząt, a środowiska chrześcijańskie są wręcz oburzone. Naga modelka i krzyż to niezbyt dobre zestawienie jeśli chodzi o skojarzenia z pomocą zwierzętom. Jeśli jednak plakat ma przykuć uwagę to z pewnością jest on udany. Warto się zastanowić na ile ta uwaga przeniesie się na hasło pod obrazem Kurpy z krzyżem. Jedyne dyskusje jakie toczyły się były dyskusjami na ile można się posunąć wykorzystując symbole religijne. Media przedstawiały krytykę wierzących i tłumaczenie twórców oraz Krupy. W całej tej sprawie zarówno oburzeni jak i modelka zapomnieli o co tak naprawdę chodzi. Należało podkreślać jak ważna jak pomoc zwierzętom i zmiana świadomości, a nie czy krzyż lub inny symbol można wykorzystać w taki czy inny sposób.

Brak komentarzy: