czwartek, 14 czerwca 2012

Historia reklamy 2


                         Historia reklamy, nowożytność i czasy najnowsze

   Przełomem w dziedzinie reklamy okazał się druk który Gutenberg wynalazł w 1445 roku, patent ten kończył zakończył epokę średniowiecza a rozpoczął czasy nowożytne. Zaczęto drukować ulotki często ze znakiem charakterystycznym dla danego rzemieślnika co pozwalało na wypracowanie marki. W 1525 roku wydrukowano w Niemczech pierwsze broszury które rozrzucano. Zaczęto drukować ulotki w formie plakatów wieszanych na ścianach. Podczas epidemii cholery w Anglii w 1665 roku całe miasto zostało plakatowane reklamami medykamentów. Szybki rozwój prasy drukowanej sprzyjał nowym pomysłom szczwanych przedsiębiorców, pojawiły się ogłoszenia w gazetach. W latach 80tych XIX wieku przyniosły ogromny postęp techniczny kolej, telegraf zrewolucjonizowały życie ludzi i przełamały bariery które hamowały komunikacje i przepływ informacji. Ceny spadały a sprzedaż znacząco wzrastała, fakty te wpłynęły na rozwój handlu na bardzo szeroką skalę.. Czynniki te mocno wpłynęły na rozwój reklamy, reputacje wyrobiły sobie wówczas takie firmy jak Coca Cola czy Colgate.
Coca Cola  1941
 Powstały pierwsze agencje reklamowe Niedługo później wybuchła rewolucja medialna, wywołana coraz to nowszymi patentami, telegraf,. telefon, wykorzystanie energii elektrycznej, maszyna do pisania. Bardzo wysoką pozycje zdobyła prasa drukowana. W lipcu 1894 wynaleziono radio, działała telewizja w kinowym wydań. Wraz z lawiną postępu medialnego, parła do przodu reklama stając się za sprawą coraz nowszych nośników, coraz bardziej przebojowa. W 1921 roku KDKA nadała pierwsze radiowe reklamy. Znaczący wpływ na taki rozwój wydarzeń miał też ogromny przyrost ludności w latach  1830-1900. Wybuch I wojny światowej i potrzeby, jakie niosą za sobą konflikty zbrojne, odcisnęły głęboki ślad na całym funkcjonowaniu systemu reklamowego, zaczęto go wykorzystywać do celów propagandowych takich jak budzenie w ludziach uczuć patriotycznych. Kolejnym kataklizmem który zmienił oblicze marketingu promocyjnego był wielki kryzys,  za jego udziałem w latach 30tych reklama podzieliła się na trzy kierunki rozwoju: głównym nośnikiem reklamy stało się radio, ustawa dotycząca ochrony drobnych kupców oraz ustawę która dawała większą wiedzę o reklamie. W czasie II wojny światowej znacznie zredukowano wydatki związane z reklamą,. 1942 roku powstała Wojenna Rada ds. Reklamy (po wojnie nazwę zmieniono na Radę ds. Reklamy i działa do dziś). Udział reklamy w wojnie był znaczący powstało nawet wówczas pojęcie „reklama w służbie społeczeństwu”.
50te lata to rozpowszechnienie telewizji na szeroką skale, ludzie rezygnowali z innych rozrywek co zauważyli reklamodawcy i zaczęli masowo wykorzystywać reklamy telewizyjne.       
W roku 1950 na reklamę wydano nie całe 6 miliardów dolarów , 25 lat później fundusze te przekroczyły 28 miliardów dolarów. Lata 80te to czas w którym przemysł reklamowy zaczął brać pod uwagę wiedzę o konsumentach i ich zachowaniach, co miało istotny wpływ na kształt dzisiejszej reklamy. Internet i szybki jego rozwój w latach 90tych i późniejszy okres ciągłych udoskonaleń, doprowadziły nas do czasów kiedy każdy siedząc w domu, może zareklamować najbardziej bzdurny przedmiot, całemu światu w przeciągu minuty. Reklama na przestrzeni tysięcy lat zmieniła swój kształt i styl zmieniły się nośniki, zmienili nadawcy i odbiorcy, jedno się nie zmieniło i nie zmieni nigdy, cel jaki ma reklama.

Brak komentarzy: