Historia
reklamy, nowożytność i czasy najnowsze
Przełomem w
dziedzinie reklamy okazał się druk który Gutenberg wynalazł w 1445 roku, patent
ten kończył zakończył epokę średniowiecza a rozpoczął czasy nowożytne. Zaczęto
drukować ulotki często ze znakiem charakterystycznym dla danego rzemieślnika co
pozwalało na wypracowanie marki. W 1525 roku wydrukowano w Niemczech pierwsze
broszury które rozrzucano. Zaczęto drukować ulotki w formie plakatów wieszanych
na ścianach. Podczas epidemii cholery w Anglii w 1665 roku całe miasto zostało
plakatowane reklamami medykamentów. Szybki rozwój prasy drukowanej sprzyjał
nowym pomysłom szczwanych przedsiębiorców, pojawiły się ogłoszenia w gazetach.
W latach 80tych XIX wieku przyniosły ogromny postęp techniczny kolej, telegraf zrewolucjonizowały
życie ludzi i przełamały bariery które hamowały komunikacje i przepływ
informacji. Ceny spadały a sprzedaż znacząco wzrastała, fakty te wpłynęły na
rozwój handlu na bardzo szeroką skalę.. Czynniki te mocno wpłynęły na rozwój
reklamy, reputacje wyrobiły sobie wówczas takie firmy jak Coca Cola czy
Colgate.
Powstały pierwsze
agencje reklamowe Niedługo później wybuchła rewolucja medialna, wywołana coraz
to nowszymi patentami, telegraf,. telefon, wykorzystanie energii elektrycznej,
maszyna do pisania. Bardzo wysoką pozycje zdobyła prasa drukowana. W lipcu 1894
wynaleziono radio, działała telewizja w kinowym wydań. Wraz z lawiną postępu
medialnego, parła do przodu reklama stając się za sprawą coraz nowszych
nośników, coraz bardziej przebojowa. W 1921 roku KDKA nadała pierwsze radiowe
reklamy. Znaczący wpływ na taki rozwój wydarzeń miał też ogromny przyrost
ludności w latach 1830-1900. Wybuch I
wojny światowej i potrzeby, jakie niosą za sobą konflikty zbrojne, odcisnęły
głęboki ślad na całym funkcjonowaniu systemu reklamowego, zaczęto go
wykorzystywać do celów propagandowych takich jak budzenie w ludziach uczuć
patriotycznych. Kolejnym kataklizmem który zmienił oblicze marketingu
promocyjnego był wielki kryzys, za jego
udziałem w latach 30tych reklama podzieliła się na trzy kierunki rozwoju:
głównym nośnikiem reklamy stało się radio, ustawa dotycząca ochrony drobnych
kupców oraz ustawę która dawała większą wiedzę o reklamie. W czasie II wojny
światowej znacznie zredukowano wydatki związane z reklamą,. 1942 roku powstała
Wojenna Rada ds. Reklamy (po wojnie nazwę zmieniono na Radę ds. Reklamy i działa
do dziś). Udział reklamy w wojnie był znaczący powstało nawet wówczas pojęcie
„reklama w służbie społeczeństwu”.
50te lata to rozpowszechnienie telewizji na szeroką skale,
ludzie rezygnowali z innych rozrywek co zauważyli reklamodawcy i zaczęli masowo
wykorzystywać reklamy telewizyjne.
W roku 1950 na reklamę wydano nie całe 6 miliardów dolarów ,
25 lat później fundusze te przekroczyły 28 miliardów dolarów. Lata 80te to czas
w którym przemysł reklamowy zaczął brać pod uwagę wiedzę o konsumentach i ich
zachowaniach, co miało istotny wpływ na kształt dzisiejszej reklamy. Internet i
szybki jego rozwój w latach 90tych i późniejszy okres ciągłych udoskonaleń,
doprowadziły nas do czasów kiedy każdy siedząc w domu, może zareklamować
najbardziej bzdurny przedmiot, całemu światu w przeciągu minuty. Reklama na
przestrzeni tysięcy lat zmieniła swój kształt i styl zmieniły się nośniki,
zmienili nadawcy i odbiorcy, jedno się nie zmieniło i nie zmieni nigdy, cel
jaki ma reklama.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz