sobota, 2 czerwca 2012

Radość, strach, wstyd.


O skuteczności reklamy decyduje jej emocjonalne zabarwienie. Przekaz neutralny zazwyczaj jest odbierany przez widzów, jako nudny i niewarty zapamiętywania. Producenci reklam stają na głowie chcąc stworzyć reklamę, która będzie wywoływała pozytywne emocje. Im bardziej reklama jest ciepła i sympatyczna tym chętniej oglądana przez odbiorców. Przyjemne emocje, wywołane przez kolorowy plakat czy ładnie uśmiechającą się kobietę reklamującą płyn do naczyń, są często przekładane na dany produkt lub markę. Tym prostym mechanizmem tworzy się przywiązanie klienta do określonej marki. Konsument oglądając reklamy, które wprawiają go w dobry nastrój zaczyna preferować określoną firmę. Rola emocji pozytywnych wywołanych przez reklamę jest powszechnie znana i wykorzystywana w marketingu. Mniej jednoznaczne, lecz również ciekawe, jest oddziaływania na klienta emocji negatywnych.  Takie odczucia jak strach czy poczucie winy mogą wpływać na zwiększenie sprzedaży produktu.

Nieobcy jest nam schemat reklamy, w której firmy ubezpieczeniowe straszą, że jeśli nie ubezpieczymy się to możemy stracić majątek swojego życia. Tego typu przekazy medialne mają za zadanie przestraszyć odbiorcę. Strach sprawia, że ludzie lepiej zapamiętują reklamę. Emocję ta bardziej niż inne absorbuje naszą uwagę. Naturalną reakcją w przypadku odczuć takich jak strach czy lęk jest dążenie do ich redukcji- najlepszym rozwiązaniem w omawianym wypadku było by więc wykupieniu polisy ubezpieczeniowej. Wykorzystanie strachu w celu zwiększenia sprzedaży produktu jest skuteczne tylko kiedy wywołany u odbiorcy poziom lęku nie przekroczy pewnego progu intensywności. Reklama, która wywołuje zbyt silne negatywne emocje będzie przez konsumenta unikana a w skrajnych wypadkach wyparta z umysłu. Z badań wynika, że najbardziej efektywne są reklamy posiadające w sobie zarówno elementy pozytywne jak i negatywne. Nazywane są one dynamicznymi. Początkowo przyjemne zabarwienie gwałtownie zmienia się w silnie negatywne lub odwrotnie. Wywołuje to u odbiorcy zdziwienie, jednocześnie też przyciąga uwagę i sprawia, że reklama jest lepiej pamiętana. 

źródło: www.pasted.pl

Innymi emocjami, które mogą zadecydować o efektywności reklamy są wstyd i poczucie winy. Są te uczucia tak mocno nieprzyjemne i obciążające, że człowiek jest w stanie dużo „zapłacić” aby je zneutralizować. Ten mechanizm jest między innymi wykorzystywany przez firmy produkujące żywność. Pracujące matki, mają często poczucie winy, że nie mogą zapewnić swojemu dziecku odpowiedniego pożywienia. Brakuje im czasu aby przygotowywać bogate w wartości odżywcze kaszki, obiadki itd. Na ratunek przychodzą firmy produkujące żywność dla dzieci. Reklamują one swoje produkty jako zdrowe, smaczne, świeże. Jest to świetny sposób aby zmniejszyć poczucie winy u pracującej matki. Oczywiście za odpowiednią cenę.

źródło: www.dziecko.niania.pl
     

Brak komentarzy: