niedziela, 3 czerwca 2012

Reklamy na Facebooku


Jesteśmy zasypywani reklamami z każdej strony. W większości przypadków, nie zdajemy sobie nawet z tego psrawy. Idąc do pracy, na zajęcia, czy też na spacer mijamy setki billboardów, reklam LCD, wlepek itp. Oglądamy telewizję, czytamy prasę, słuchamy radia, a także spędzamy mnóstwo czasu na korzystaniu z Internetu. Każde z wymienionych powyżej mediów serwuje nam wręcz nadmiar reklamy.



Ostatnio modne jest lokowanie produktu. Nawet oglądając ulubiony serial, widzimy, że rodzina X korzysta z przypraw marki Y. Nie jest przypadkiem to, w jaki sposób rodzinna gosposia otwiera nową paczkę z solą. Jednak ja nie o tym.

Najpopularniejszy w ostatnich czasach portal społeczności owy Facebook.com nie jest również ubogi w reklamy. Okazuje się jednak, że jego użytkownicy nie są do tego przychylnie nastawieni. Oni również nie lubią reklam. Istnieje jednak sposób promowania firm, który cieszy się ich uznaniem. Jak skutecznie reklamować się, nie zrażając przy okazji internautów?



Badania przeprowadzone na grupie studentów Uniwersytetu Florydy wykazały, że o ile typowe reklamy wywołują irytację, to reakcje na strony firmowe są pozytywne.

Firmy wydają wiele pieniędzy, reklamując się na Facebooku, jednak efektywność takich działań stoi pod znakiem zapytania. Użytkownicy traktują Facebooka jako przestrzeń prywatną i nie lubią oglądać tam reklam.

Z trzech typów reklam uwzględnionych w badaniu najmniejszą sympatią cieszą się banery. Ankietowani wykazali nieco większą akceptację dla sponsorowanych newsów i historii. Mimo mniejszej niechęci ocena uczestników badania dla dwóch ostatnich sposobów pozostała negatywna.

Warto zwrócić uwagę na brak reprezentatywności liczącej 320 osób grupy, na której przeprowadzono badania. Wzięli w nim udział tylko studenci, jednak uzyskane wyniki pozwalają na wyciągnięcie kilku wniosków.

Jeśli wyniki badań będą podobne również w innych grupach, Facebook może mieć problem. Trudno oczekiwać, że klienci zwiększą lub utrzymają swoje budżety reklamowe w sytuacji, gdy dużo większym uznaniem internautów cieszą się nie reklamy, ale firmowe strony na Facebooku.

Brak komentarzy: