sobota, 2 czerwca 2012

fenomen grupowych zakupów


Dzisiaj postaram się wyjaśnić fenomen zakupów grupowych.

Wynalazek stosunkowo młody,  a juz wywrócił świat e-commerce do góry nogami

www.groupon.pl

Pomysł zrodził sie ( tak w Stanach Zjednoczonych ) w 2008 roku. Pomysłodawcą był człowiek , który nie miał nigdy nic wspólnego z informatyką Andy Mason. Pochodzący z Chicago , z wykształcenia muzyk wpadł na genialny i mogłoby sie wydawać prosty pomysł.

Zaproponował usługodawcom, którzy mają dużą marże( salony piekności, zakłady fryzjerskie, restauracje, hotele, szkoły tańca, itd) aby zeszli z ceny minimum 50% z  ceny wyjsciowej. Groupon wrzuca oferte na stronę danego miasta, lub na cały kraj ( w przypadku sklepu internetowego, lub hotelu)

Klienci kupuja ofertę na stronie groupona, drukują sobie kod, a następnie realizuja kupon u danego usługodawcy


Pomysł szybko zyskał duża popularnośc w ?USA  , następnie rozrósł sie na cały świat, stając sie międzynarodowa korporacją. Obecnie groupon działa w 44 państwach, w tym w Polsce

Udany pomysł , szybko został skopiowany, równiez w Polsce. Pierwszy był Gruper, który szybko zyskał duża popularnośc w Polsce, stając się nr 2 i zarazem największym polskim konkurentem  groupona

gruper.pl




 Ten system sprzedaży stał się bardzo popularny wśród usługodawców, którzy przekonali sie o sile grupowych zakupów. W odróżnieniu od tradycyjnej formy reklamy, (radio, ulotki itp.) gdzie trzeba zapłacic z góry i nigdy nie wiadomo czy klient naprawdę odwiedzi nasz lokal, tutaj juz mamy klienta  u siebie ,  więc lepiej zejść z ceny i reklamować sie na jednym z portali zakupów grupowych

Pojawia się pytanie , jak portale na tym zarabiają? Otóż po zakończonej ofercie ( ok. 5 dni na stronie) pobierają prowizję od sprzedanych kuponów , np ( 100 sprzedanych kuponów po 50 zł każdy), daje to 5 tyś , z czego prowizja wynosi srednio ok 40 %( w grouponie nawet do 50%)

Obecnie w Polsce działa ok 60 serwisów tego typu. Najpoularniejsze to groupon, gruper, sweetdeal, mydeal,fastdeal, citeam itd.

Sam osobiście poleciłbym tę formę reklamy ponieważ jest ona skuteczna i ma duży zasięg







Brak komentarzy: