Dzisiaj postaram się wyjaśnić fenomen zakupów grupowych.
Wynalazek stosunkowo młody, a juz wywrócił świat e-commerce do góry nogami
www.groupon.pl
Pomysł zrodził sie ( tak w Stanach Zjednoczonych ) w 2008 roku. Pomysłodawcą był człowiek , który nie miał nigdy nic wspólnego z informatyką Andy Mason. Pochodzący z Chicago , z wykształcenia muzyk wpadł na genialny i mogłoby sie wydawać prosty pomysł.
Zaproponował usługodawcom, którzy mają dużą marże( salony piekności, zakłady fryzjerskie, restauracje, hotele, szkoły tańca, itd) aby zeszli z ceny minimum 50% z ceny wyjsciowej. Groupon wrzuca oferte na stronę danego miasta, lub na cały kraj ( w przypadku sklepu internetowego, lub hotelu)
Klienci kupuja ofertę na stronie groupona, drukują sobie kod, a następnie realizuja kupon u danego usługodawcy
Pomysł szybko zyskał duża popularnośc w ?USA , następnie rozrósł sie na cały świat, stając sie międzynarodowa korporacją. Obecnie groupon działa w 44 państwach, w tym w Polsce
Udany pomysł , szybko został skopiowany, równiez w Polsce. Pierwszy był Gruper, który szybko zyskał duża popularnośc w Polsce, stając się nr 2 i zarazem największym polskim konkurentem groupona
gruper.pl
Ten system sprzedaży stał się bardzo popularny wśród usługodawców, którzy przekonali sie o sile grupowych zakupów. W odróżnieniu od tradycyjnej formy reklamy, (radio, ulotki itp.) gdzie trzeba zapłacic z góry i nigdy nie wiadomo czy klient naprawdę odwiedzi nasz lokal, tutaj juz mamy klienta u siebie , więc lepiej zejść z ceny i reklamować sie na jednym z portali zakupów grupowych
Pojawia się pytanie , jak portale na tym zarabiają? Otóż po zakończonej ofercie ( ok. 5 dni na stronie) pobierają prowizję od sprzedanych kuponów , np ( 100 sprzedanych kuponów po 50 zł każdy), daje to 5 tyś , z czego prowizja wynosi srednio ok 40 %( w grouponie nawet do 50%)
Obecnie w Polsce działa ok 60 serwisów tego typu. Najpoularniejsze to groupon, gruper, sweetdeal, mydeal,fastdeal, citeam itd.
Sam osobiście poleciłbym tę formę reklamy ponieważ jest ona skuteczna i ma duży zasięg
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz