sobota, 2 czerwca 2012

Rodzina w reklamie.



Rodzina odgrywa szczególną rolę w życiu każdego człowieka, kształtując charakter i osobowość jednostki, wpływa na jej poczucie własnej wartości czy bezpieczeństwa. Rodzina stanowi również podstawę istnienia społeczeństwa, to fundament, na którym można budować szczęście, miłość i szacunek.

 Wiele reklam ukazuje szczęśliwą rodzinę jako autorytet, odrębny świat, w którym panuje radość, miłość, zaufanie. Oglądając na przykład reklamę herbaty „Saga” – poznajemy wielopokoleniową rodzinę, która spędza ze sobą dużo czasu, pomimo otaczającej nas szarej rzeczywistości, pomimo gonitwy za czymś bądź za kimś... Ten idylliczny obraz staje się naszym priorytetowym oczekiwaniem, marzeniem…co zostaje wykorzystane właśnie w tego typu reklamach. Odwołując się do naszych uczuć i pragnień – mają na celu skłonić nas do zakupu herbaty, przy której możemy oddać się błogiej przyjemności smaku wraz ze swoją rodziną.






Podobną formę zauważamy w reklamie margaryny„Delma” czy „Pomysłu na obiad”. Rodzina gromadzi się w kuchni w celu przygotowania wspólnego posiłku. Są radośni i szczęśliwi. Patrząc na nich mamy wrażenie, że wiodą oni bezproblemowe życie w arkadyjskiej przestrzeni. Swą radość czerpią właśnie ze spędzanego wspólnie czasu…przy produktach, które im towarzyszą. W tych reklamach zauważamy również obecność dzieci, które wypełniają obraz tradycyjnej rodziny. Wprowadzają aurę spontaniczności i beztroski. Ukazana sytuacja sprawia wrażenie dużego prawdopodobieństwa, potencjalny odbiorca wtapia się niejako w realny, codzienny, zwykły świat – zwykłej rodziny. 











Wszechogarniający uśmiech i radość pozwala nam na chwilę przenieść się do innego świata – pozbawionego problemów dnia codziennego czy konfliktów pokoleń. Pozbywając się negatywnych emocji rośnie w nas co raz większa chęć posiadania konkretnych produktów. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta…jesteśmy istotami stadnymi, które najlepiej czują się w towarzystwie innych ludzi, zwłaszcza tych najbliższych. Dlatego oprócz kariery, dużych dochodów, komfortu życia…pragniemy po prostu być szczęśliwi…nawet przy filiżance herbaty.


Agata Zawadzka

Brak komentarzy: