Psychologia
z górnej półki
Wielokrotnie zdarza
nam się wchodzić do supermarketu z koszykiem a wyjeżdżać wózkiem, iść po jeden
produkt a wynieść, w konsekwencji wydajemy dużo więcej niż zaplanowaliśmy. Nie
jest to jednak rzecz naszej rozrzutności czy braku umiaru, problem leży w
nieznajomości i podatności na triki marketingowe i sztuczki psychologiczne
które supermarkety serwują nam już na parkingu. Metody które tak zręcznie
pomagają nam pakować produkty do wózka są efektem wielu lat badań psychologów i
specjalistów w dziedzinie sprzedaży. Do bardziej znanych sztuczek
marketingowych należą:
Podstawowe produkty-polega
to na ustawianiu najczęściej kupowanych produktów (chleb mleko) na
końcu sklepu, zmusza nas to do przejścia przez cały market co zwiększa
możliwość że coś jeszcze nas zainteresuje.
Plan sklepu i rozkład
pojedynczych stoisk-rozmieszczenie stoisk i półek jest tak zaplanowane
byśmy chodząc obejrzeli jak największą ilość towarów.
Reklamy i banery- są
rozmieszczane od parkingu przez wejście i korytarz aż do półek w sklepie.
Informacja powtarzana na każdym kroku pozwala nam uwierzyć w tę promocje.
Produkty umieszczane
na wysokości naszych oczu-rzeczy na których sklepy zarabiają najwięcej
znajdują się na wysokości naszych oczu, natomiast słodycze i to co przykuwa
uwagę dzieci jest umieszczane na wysokości ich głów.
Słodycze, gazety i
drobne produkty-są one umieszczone przy kasach, czas który spędzamy w
kolejce ma nas zmusić do zainteresowania się czasopismem lub nabraniem ochoty
na coś słodkiego.
Przemieszczanie się
produktów-będąc już kilka krotnie w tym samym supermarkecie pamiętamy gdzie
znajdują się nasze ulubione produkty i bez większego problemu trafiamy do
określonego dziełu i półki. Jednak tam może spotkać nas przykra niespodzianka
bo rzeczy przeniesiono gdzie indziej, możemy wówczas udać się na poszukiwanie
danego towaru natrafiając po drodze na inne produkty i kuszące promocje bądź
spróbować tego przysmaku innej firmy. I tak właśnie działa ta metoda.
Cross marchadising-metoda
ta ma nas zachęcić do kupna produktu który pasuje do tego po który docelowo
przyszliśmy (Np. hamburgery i ketchup, bakalie i kremy do ciast przy proszku do
pieczenia i mące) .
Kawiarenki-jest
to prosty sposób by klienta jak najdłużej zatrzymać w sklepie, pokazać że
zakupy to dobry sprawdzony sposób na spędzenie czasu.
Kolorystyka i muzyka-kolory
wprowadzają nas w dobry nastrój i to jest dobre ale potrafią one nas również
zmanipulować Np. dużo czerwonego koloru przyśpiesza podejmowanie decyzji co
może nas narazić na kupno bubla. Podobnie drugie, ukryte dno ma muzyka przy
której miło się robi zakupy, jednak zwróćmy uwagę że rytm jest zawsze wolny i
monotonny co zgodnie z planem powinno nas spowolnić i zmusić do dłuższego
pozostania w sklepie.
Ludzkie zmysły
bardzo łatwo jest oszukać, jednak znając system sprzedaży jakim kierują się
supermarkety będziemy mieli większe szanse by nie dać się nabrać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz