Zabiegiem,
który jest notorycznie stosowany w kampaniach wyborczych polityków,
jest wykorzystywania swoich najbliższych do promowania swojej osoby.
Pozowanie na dobrego ojca, dziadka ma na celu pokazanie zalet
kandydata, jego przywiązania to rodziny, tradycji.
O
reklamie miękkiej mówimy wtedy, gdy to najbliższe osoby kandydata
przekonują, że warto oddać na niego głos. Reklama ta bazuje na
emocjach wyborców, ma poruszyć najgłębsze uczucia. Każdy
przecież pragnie mieć szczęśliwą rodzinę i dom przepełniony
ciepłem rodzinnym. Skoro nasz kandydat umiał taki dom zbudować, z
całą pewnością poradzi sobie ze zbudowaniem silnego państwa.
Tego typu reklama ma za zadanie pokazać, że polityk to ciepła
osoba, która umie zaopiekować się swoją rodziną i potencjalnymi
wyborcami, społeczeństwem.
W kampanii prezydenckiej
2005 Lech Kaczyński w spocie reklamowym siedzi przez stole z żoną,
córką, zięciem, wnuczką. Otacza go natura, zielone rośliny,
piękne drzewa. Córka nalewa politykowi szklankę soku, podczas gdy
on trzyma na kolanach ukochaną wnuczkę. Następnie córka kandydata
wraz z mężem huśtają córkę na huśtawce. Żona Lecha
Kaczyńskiego opowiada, że „ kiedy
urodziła się Marta, mąż musiał dzielić czas między rodzinę, a
walkę o Polskę.” Obraz
wręcz idealny. Widz ma wrażenie, że podgląda kandydata w czasie
jego codziennych czynności.
W
kolejnym spocie Lecha Kaczyńskiego występuje jego matka, która
wykreowana zostaje na Matkę- Polkę, której udało się stworzyć
rodzinny dom dla swoich synów. Następnie polityk przekazał
wartości wpojenie przez matkę swojej córce- Marcie. Matka Lecha
Kaczyńskiego zapewnia, że pragnęła „wychować
swoich synów na dobrych ludzi, godnych ich przodków, którzy
walczyli o Polskę”
Dzięki tym zabiegom kandydat zostaje wypromowany na człowieka z
silnym tradycjami rodzinnymi, który wychowany został w duchu
miłości do ojczyzny, którą przekazał swojej rodzinie- „tata
wpoił mi wartości, którymi zawsze sam się kierował i powtarzał,
że najważniejsza jest przyszłość”
Żona
drugiego kandydata na prezydenta- Donalda Tuska, również zapewnia
że jej mąż to idealny kandydat na stanowisko prezydenta RP- kiedy
na studiach wzięli ślub „mąż
działał już w opozycji. Bałam się, ale byłam z niego bardzo
dumna. Przez całe lata 80-te działał w podziemnej „Solidarności”.
W tle widzimy stare zdjęcia ślubne pary.
Córka
Donalda Tuska- Kasia zapewnia, że jej ojciec nie boi się ciężkiej
pracy- „tata
przez wiele lat pracował fizycznie jako robotnik, żeby nas
utrzymać. Pamiętam, jak wychodził do pracy o piątej rano”.
Mówi także, że nauczył ją, że o słabszych należy dbać. Syn
Michał również zapewnia, że jest dumny z ojca, bo walczy o to co
ważne. Ma to na celu, aby również potencjalni wyborcy byli dumni z
kandydatów i nabrali przekonania, że walczą o to co słuszne.
Celem
wykorzystywania wypowiedzi członków rodziny i ukazywania
sielankowego obrazu domu rodzinnego jest sprawienie, aby wyborca
pomyślał, że skoro polityk w trudnych sytuacjach potrafił
zaopiekować się swoją rodziną, to tak samo dobrze zadba o Polskę,
gdy zostanie jej prezydentem. Spoty mają wykreować kandydata w ten
sposób, że skoro potrafi zapewnić byt własnej rodzinie, to także
jako przyszły prezydent RP będzie potrafił zatroszczyć się o
sytuację innych rodzin w Polsce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz