wtorek, 29 maja 2012

Prawo a reklamy w prasie radiu i telewizji


Regulacje prawne dotyczące reklam nie powinny dla nikogo stanowić tajemnicy, a tym bardziej dla osób zajmujących się reklamami profesjonalnie. Sytuacja wygląda różnie w zależności od medium, w którym występuje. Ja postaram się dzisiaj przeanalizować prasę, radio oraz telewizję.

PRASA

Wszelkie ustalenia według prawa prasowego mówią o tym, iż prasa może zamieszczać reklamy tylko odpłatnie, zaś ogłoszenia i reklamy nie mogą być sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego – art. 36 Ustawy Prawo Prasowe. Rzeczą, która może zainteresować jest oparty na konstrukcji dozwolenia, przepis art. 36 ust. 1 UPP, który nie ustanawia wyraźnego zakazu zamieszczania nieodpłatnych ogłoszeń i reklam. Jednak wydawcy powinni być ostrożni. Dotychczasowa praktyka wskazuje bowiem, iż regularne i stałe naruszanie powyższego zakazu może być podstawą uznania takich działań za czyn nazywany popularnie nieuczciwą konkurencją.
http://www.prawogospodarcze.pl/top.jpg

Według zapisów z Ustawy Prawo Prasowe bardzo ważne jest, aby reklama była umieszczona w taki sposób, żeby nie budziła wątpliwości, iż nie stanowi materiału redakcyjnego. Wydawca, a także redaktor, mają prawo odmówić zamieszczenia reklamy, jeżeli jej treść lub forma jest sprzeczna z linią programową bądź charakterem publikacji.

RADIO I TELEWIZJA

Zgodnie z przepisami Ustawy o Radiofonii i Telewizji reklamy powinny być wyraźnie wyodrębnione w programie i oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, że są reklamami i nie pochodzą od nadawcy (art. 16). Zazwyczaj reklamy nadawane są pomiędzy audycjami, jednakże pod pewnymi warunkami dopuszczalna jest także reklama w czasie trwania programu. 

Przepisy w wyraźny sposób wskazują, że nie można przerywać w celu nadania reklamy serwisów informacyjnych i magazynów na temat aktualnych wydarzeń, audycji o treści religijnej, audycji publicystycznych i dokumentalnych o czasie krótszym niż 30 minut oraz audycji przeznaczonych dla dzieci. Nie można przerywać w celu nadania reklam również audycji w programach publicznej radiofonii i telewizji, z wyjątkiem transmisji zawodów sportowych zawierających przerwy wynikające z przepisów ich rozgrywania, transmisji innych wydarzeń zawierających przerwy oraz audycji składających się z autonomicznych części.  

http://damages.blox.pl/resource/tv.gif
Ponadto, bardzo ważne są fragmenty, w myśl których zakazana jest reklama wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych, produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu, napojów alkoholowych, usług medycznych, świadczonych wyłącznie na podstawie skierowania lekarza, produktów leczniczych, wideoloterii, gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach. Co więcej, nie wolno emitować reklam, które nawołują bezpośrednio małoletnich do nabywania produktów lub usług, zachęcających małoletnich do wywierania presji na rodziców lub inne osoby w celu skłonienia ich do zakupu reklamowanych produktów lub usług, wykorzystujących zaufanie małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach i innych osobach, w nieuzasadniony sposób ukazujących małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach oraz oddziałujących w sposób ukryty na podświadomość.

Brak komentarzy: