Regulacje prawne dotyczące reklam nie
powinny dla nikogo stanowić tajemnicy, a tym bardziej dla osób
zajmujących się reklamami profesjonalnie. Sytuacja wygląda różnie
w zależności od medium, w którym występuje. Ja postaram się
dzisiaj przeanalizować prasę, radio oraz telewizję.
PRASA
Wszelkie ustalenia według prawa prasowego mówią o tym,
iż prasa może zamieszczać reklamy tylko odpłatnie, zaś
ogłoszenia i reklamy nie mogą być sprzeczne z prawem lub zasadami
współżycia społecznego – art. 36 Ustawy Prawo Prasowe. Rzeczą,
która może zainteresować jest oparty na konstrukcji dozwolenia,
przepis art. 36 ust. 1 UPP, który nie ustanawia wyraźnego zakazu
zamieszczania nieodpłatnych ogłoszeń i reklam. Jednak wydawcy
powinni być ostrożni. Dotychczasowa praktyka wskazuje bowiem, iż
regularne i stałe naruszanie powyższego zakazu może być podstawą
uznania takich działań za czyn nazywany popularnie nieuczciwą
konkurencją.
http://www.prawogospodarcze.pl/top.jpg |
Według zapisów z Ustawy Prawo Prasowe bardzo ważne jest, aby reklama była umieszczona w taki sposób, żeby
nie budziła wątpliwości, iż nie stanowi materiału redakcyjnego.
Wydawca, a także redaktor, mają prawo odmówić zamieszczenia
reklamy, jeżeli jej treść lub forma jest sprzeczna z linią
programową bądź charakterem publikacji.
RADIO I TELEWIZJA
Zgodnie z przepisami Ustawy o
Radiofonii i Telewizji reklamy powinny być wyraźnie
wyodrębnione w programie i oznaczone w sposób nie budzący
wątpliwości, że są reklamami i nie pochodzą od nadawcy (art. 16). Zazwyczaj reklamy nadawane są pomiędzy audycjami, jednakże
pod pewnymi warunkami dopuszczalna jest także reklama w czasie
trwania programu.
Przepisy w wyraźny sposób
wskazują, że nie można przerywać w celu nadania reklamy serwisów
informacyjnych i magazynów na temat aktualnych wydarzeń, audycji o
treści religijnej, audycji publicystycznych i dokumentalnych o
czasie krótszym niż 30 minut oraz audycji przeznaczonych dla
dzieci. Nie można przerywać w celu nadania reklam również audycji
w programach publicznej radiofonii i telewizji, z wyjątkiem
transmisji zawodów sportowych zawierających przerwy wynikające z
przepisów ich rozgrywania, transmisji innych wydarzeń zawierających
przerwy oraz audycji składających się z autonomicznych części.
http://damages.blox.pl/resource/tv.gif |
Ponadto, bardzo ważne są fragmenty, w
myśl których zakazana jest reklama wyrobów tytoniowych, rekwizytów
tytoniowych, produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe
oraz symboli związanych z używaniem tytoniu, napojów alkoholowych,
usług medycznych, świadczonych wyłącznie na podstawie skierowania
lekarza, produktów leczniczych, wideoloterii, gier cylindrycznych,
gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na
automatach. Co więcej, nie wolno emitować reklam, które nawołują bezpośrednio
małoletnich do nabywania produktów lub usług, zachęcających małoletnich do
wywierania presji na rodziców lub inne osoby w celu skłonienia ich
do zakupu reklamowanych produktów lub usług, wykorzystujących zaufanie
małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach i
innych osobach, w nieuzasadniony sposób
ukazujących małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach oraz oddziałujących w sposób ukryty
na podświadomość.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz