Pierwotnym założeniem reklamy było dotarcie do jak
najszerszego grona odbiorców i sprzedanie danego towaru. Jednak eksperci od
marketingu dostrzegli w tym sposobie dotarcia do drugiego człowieka możliwość
wywołania społecznie pożądanych postaw i zachowań. Tak właśnie powstała idea
reklamy społecznej.
Reklama społeczna jest właśnie komunikatem, ale tym
różni się od reklamy komercyjnej, że nie zależy jej twórcom na wywołaniu
jakiejkolwiek reakcji jak ma to miejsce w przypadku reklamy komercyjnej, ale na
wywołaniu reakcji zamierzonej. Reakcje wywołuje się na dwa sposoby: poprzez
namawianie do społecznych zachowań, jak np. oddawanie krwi ofiarom wypadków czy
pomoc bezdomnym, oraz poprzez namawianie do zniechęcenia zachowań
niepożądanych, jak np. jazda samochodem po wpływem środków odurzających,
palenie papierosów.
W reklamie społecznej celem jest zmiana postawy na
przeciwną (z negatywnej na pozytywną) lub zmiana zachowania ( zmiana stylu
jazdy samochodem z agresywnego na spokojny ). Reklamy społeczne starają się
wpłynąć na silniejsze i bardziej stabilne podstawy.
W reklamie komercyjnej charakter przekazu jest miły i przyjemny. Ma wywołać w odbiorcach pozytywne emocje związane z danym produktem. Taki nastrój buduje się poprzez muzykę, scenerię, wykorzystanie znanych osób, zabawny scenariusz. W reklamie społecznej jest zupełnie inna sytuacja. Bardzo często wywołują one lęk, działają na zasadzie szoku. Sama ich tematyka jest trudna i wywołująca społeczną niechęć. Dotyczą bowiem problemów, o których ludzie nie mówią, o których chcieliby zapomnieć. Wywołują więc odczucia negatywne.
W reklamie komercyjnej charakter przekazu jest miły i przyjemny. Ma wywołać w odbiorcach pozytywne emocje związane z danym produktem. Taki nastrój buduje się poprzez muzykę, scenerię, wykorzystanie znanych osób, zabawny scenariusz. W reklamie społecznej jest zupełnie inna sytuacja. Bardzo często wywołują one lęk, działają na zasadzie szoku. Sama ich tematyka jest trudna i wywołująca społeczną niechęć. Dotyczą bowiem problemów, o których ludzie nie mówią, o których chcieliby zapomnieć. Wywołują więc odczucia negatywne.
W procesie tworzenia reklam społecznych ich twórcy,
podobnie jak w reklamie komercyjnej, stoją przed dylematem jakich metod i
sposobów oddziaływania użyć, by trafić do odbiorców i żeby reklama odniosła jak
największy skutek.
Komunikaty reklamowe niosą ze sobą pewne zagrożenie
w poprawności odbioru. Jeśli w danej reklamie będzie zbyt dużo czysto
statystycznych informacji, mało kto zwróci na nią uwagę ze względu na niemożliwość
wyobrażenia sobie tego zjawiska na sensownej skali, lub po prostu błędna
interpretacja, lub brak wiedzy statystycznej.
Zadanie,
jakie realizuje reklama społeczna jest o wiele bardziej wymagające - chodzi o
wypromowanie i utrwalenie społecznie pożądanych wzorów zachowań i likwidację
tych, które zagrażają społecznej stabilności i sprawiedliwości. W tym przypadku
wkraczamy na grunt ludzkich przekonań, utrwalonych schematów behawioralnych,
kognitywnych i afektywnych. Ich zmianę umożliwia jedynie stanowcze i
długofalowe realizowanie strategii komunikacyjnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz