Sposób wykorzystywania określonych osób w reklamie nie jest
przypadkowy. Nie bez powodu wybiera się piękną modelkę, aby reklamowała tusz do
rzęs. Przystojny, umięśniony mężczyzna promuje krem do golenia. Z kolei elegancko
ubrana i uśmiechnięta Kobieta, z ekranu telewizora, opowiada nam o tym, jaki
kredyt będzie dla nas najbardziej korzystny. Każda z tych osób ma sprawdzić,
aby reklama była odbierana, jako bardziej wiarygodna. Posłużenie się wizerunkiem
odpowiedniej osoby powoduje, że produkt trafia w gust grupy, dla której jest
skierowany. Niezwykle popularne jest umieszczanie w reklamie dziecka. O
skuteczności takiej reklamy decyduję kilka aspektów.
źródło: www.studioopinii.pl |
Obraz słodkiego i uśmiechającego się niewinnie dziecka
wywołuje na ogół pozytywną reakcję emocjonalną. Spowodowane jest to oddziaływaniem
instynktu. Sam widok dziecka wyzwala w dorosłej osobie określone zachowania
nastawione na opiekę. Jest to mechanizm mający silne znaczenie reprodukcyjne. W
człowieku dorosłym istnieje biologicznie uwarunkowany schemat dziecięcości. To
właśnie on jest odpowiedzialny za to, że kilkumiesięczne dziecko budzi u
większości dorosłych uczucie tkliwości, rozczulenie oraz nieopartą chęć by je
przytulic albo pogłaskać. Schemat ten powoduje wykształcenie się wielu zachowań
opiekuńczych i obronnych u matki, takich jak na przykład karmienie. Na jego
wystąpienie wpływają takie cechy jak duża główka względem ciała, delikatne rysy
twarzy, pulchne policzki czy zadarty nosek. Dzieci, które posiadają wszystkie
te cechy natychmiast wywołują w człowieku potrzebę opiekowania się nimi.
Schemat dziecięcości służy, jako „hamulec przed agresją”. Chroni on bezbronne
dziecko przed biciem, fizycznym dręczeniem oraz innymi nadużyciami. Podobnie
ciepłą reakcje emocjonalne wywołują małe pieski, kotki, króliczki czy nawet
pluszowe misie. Człowiek przez zakodowany instynkt odbiera szczeniaki, jako słodkie
oraz niewinne. Reklama z wykorzystaniem dziecka jest bardziej wiarygodna a także przyjemna.
źródło: www.szkolareklamy.edu.pl |
Istnienie schematu dziecięcości jest intensywnie
wykorzystywane w przemyśle zabawkarskim. Również producenci różnych pokarmów i
odżywek dla zwierząt bardzo chętnie umieszczają na opakowaniach fotografie
szczeniaków czy kociaków. Taka reklama jest jeszcze bardziej skuteczna, kiedy
przybiera postać filmu. Z łatwością można wtedy pokazać wszystkie cechy
dziecięcości takie jak charakterystyczny śmiech dziecka oraz jego niezgrabne
ruchy. Producenci reklam doskonale wiedzą, że reklama z wykorzystaniem
elementów oddziałujących na zachowania instynktowne zwiększy jej skuteczność. Użycie
tego prostego zabiegu może sprawić, że taki przekaz zyska na swojej
wiarygodności i może zbudzić zaufanie klientów do promowanej marki. Każdy
doskonale przecież wie, że dziecko jest z natury niewinne. Nie może, więc być
przedmiotem manipulacji, dzięki któremu dany produkt wkładamy częściej do
koszyka z zakupami. Nic bardziej mylnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz