czwartek, 31 maja 2012

Dziecko w reklamie.


Sposób wykorzystywania określonych osób w reklamie nie jest przypadkowy. Nie bez powodu wybiera się piękną modelkę, aby reklamowała tusz do rzęs. Przystojny, umięśniony mężczyzna promuje krem do golenia. Z kolei elegancko ubrana i uśmiechnięta Kobieta, z ekranu telewizora, opowiada nam o tym, jaki kredyt będzie dla nas najbardziej korzystny. Każda z tych osób ma sprawdzić, aby reklama była odbierana, jako bardziej wiarygodna. Posłużenie się wizerunkiem odpowiedniej osoby powoduje, że produkt trafia w gust grupy, dla której jest skierowany. Niezwykle popularne jest umieszczanie w reklamie dziecka. O skuteczności takiej reklamy decyduję kilka aspektów.
źródło: www.studioopinii.pl
Obraz słodkiego i uśmiechającego się niewinnie dziecka wywołuje na ogół pozytywną reakcję emocjonalną. Spowodowane jest to oddziaływaniem instynktu. Sam widok dziecka wyzwala w dorosłej osobie określone zachowania nastawione na opiekę. Jest to mechanizm mający silne znaczenie reprodukcyjne. W człowieku dorosłym istnieje biologicznie uwarunkowany schemat dziecięcości. To właśnie on jest odpowiedzialny za to, że kilkumiesięczne dziecko budzi u większości dorosłych uczucie tkliwości, rozczulenie oraz nieopartą chęć by je przytulic albo pogłaskać. Schemat ten powoduje wykształcenie się wielu zachowań opiekuńczych i obronnych u matki, takich jak na przykład karmienie. Na jego wystąpienie wpływają takie cechy jak duża główka względem ciała, delikatne rysy twarzy, pulchne policzki czy zadarty nosek. Dzieci, które posiadają wszystkie te cechy natychmiast wywołują w człowieku potrzebę opiekowania się nimi. Schemat dziecięcości służy, jako „hamulec przed agresją”. Chroni on bezbronne dziecko przed biciem, fizycznym dręczeniem oraz innymi nadużyciami. Podobnie ciepłą reakcje emocjonalne wywołują małe pieski, kotki, króliczki czy nawet pluszowe misie. Człowiek przez zakodowany instynkt odbiera szczeniaki, jako słodkie oraz niewinne. Reklama z wykorzystaniem dziecka jest  bardziej wiarygodna a także przyjemna. 

źródło: www.szkolareklamy.edu.pl

Istnienie schematu dziecięcości jest intensywnie wykorzystywane w przemyśle zabawkarskim. Również producenci różnych pokarmów i odżywek dla zwierząt bardzo chętnie umieszczają na opakowaniach fotografie szczeniaków czy kociaków. Taka reklama jest jeszcze bardziej skuteczna, kiedy przybiera postać filmu. Z łatwością można wtedy pokazać wszystkie cechy dziecięcości takie jak charakterystyczny śmiech dziecka oraz jego niezgrabne ruchy. Producenci reklam doskonale wiedzą, że reklama z wykorzystaniem elementów oddziałujących na zachowania instynktowne zwiększy jej skuteczność. Użycie tego prostego zabiegu może sprawić, że taki przekaz zyska na swojej wiarygodności i może zbudzić zaufanie klientów do promowanej marki. Każdy doskonale przecież wie, że dziecko jest z natury niewinne. Nie może, więc być przedmiotem manipulacji, dzięki któremu dany produkt wkładamy częściej do koszyka z zakupami. Nic bardziej mylnego.    

Brak komentarzy: