wtorek, 29 maja 2012

Kultura w reklamie


Kultura jest niewątpliwie zjawiskiem dotyczącym wszystkich ludzi. Dotyka rzeczy i ludzi.  Jest również czynnikiem tworzącym reklamę. 
Twórca reklamy dostosowuje się do indywidualnych potrzeb klienta. Reklama może być postrzegana, jako sposób, za pomocą którego konsumenci dowiadują się, jakie potrzeby i wartości zaspokaja dany produkt i w jakim stopniu. Możemy podzielić kulturę w następujący sposób: kultura elitarna, kultura popularna, kultura narodowa, kultura ludowa i kultura młodzieżowa.
Kultura elitarna jest odbierana przez uprzywilejowane elity. Prezentuje ona wartości uznane przez ludzi związanych z kulturą. Elita to przede wszystkim sztuka i literatura. Dzieła uznane za elitarne zawierają wartościowe przesłania intelektualne. Przykładem takich reklam może być np. marka ,,Rafaello’’ bądź ,,Ferrero Rocher’’, gdzie możemy usłyszeć muzykę poważną. Kultura popularna jest wynikiem ciągłych zmian w świecie oraz upowszechniania się nowatorskich ruchów kulturowych i subkulturowych. Reklama staje się kulturą popularną, kiedy jej tematy, idee, obrazy, odzwierciedlają zainteresowania masowe. Kultura popularna cieszy się zainteresowaniem młodszych pokoleń. Kultura narodowa jest zbiorem wartości, norm, mitów, symboli, rytuałów i innych wzorów zachowania.  Jest ona charakterystyczna na dla określonej zbiorowości społecznej, przede wszystkim narodowej. Krowa rasy nizinnej, czyli w biało-czarne łaty jest symbolem polskich wsi. Wbrew pozorom firma ,,Łaciate’’ uzyskała w ten sposób wielki sukces marketingowy. Kultura ludowa dotyczy przede wszystkim symboli, mitów i legend i specyfiką tradycji regionalnych. Przykładem takich reklam może być spot marki ,,Kujawski’’, gdzie pokazana jest tradycja Kujawian, ich stroje i regionalna muzyka. Kolejnym takim przykładem jest piwo ,,Tatra’’, gdzie pokazani są górale. Kultura młodzieżowa odrzuca wzorce i przykłady starszych pokoleń. Alienuje się. Przede wszystkim kieruje się w stronę rozwoju, osłabiając przy tym tradycyjne wzorce. Czerpie przykład z amerykańskiej kultury młodzieżowej.

Brak komentarzy: