Kultura jest niewątpliwie zjawiskiem dotyczącym wszystkich ludzi. Dotyka rzeczy i ludzi. Jest również czynnikiem tworzącym reklamę.
Twórca reklamy dostosowuje się do indywidualnych potrzeb
klienta. Reklama może być postrzegana, jako sposób, za pomocą którego
konsumenci dowiadują się, jakie potrzeby i wartości zaspokaja dany produkt i w
jakim stopniu. Możemy podzielić kulturę w następujący sposób: kultura elitarna,
kultura popularna, kultura narodowa, kultura ludowa i kultura młodzieżowa.
Kultura elitarna jest odbierana przez
uprzywilejowane elity. Prezentuje ona wartości uznane przez ludzi związanych z
kulturą. Elita to przede wszystkim sztuka i literatura. Dzieła uznane za
elitarne zawierają wartościowe przesłania intelektualne. Przykładem takich
reklam może być np. marka ,,Rafaello’’ bądź ,,Ferrero Rocher’’, gdzie możemy
usłyszeć muzykę poważną. Kultura popularna jest wynikiem ciągłych zmian w świecie
oraz upowszechniania się nowatorskich ruchów kulturowych i subkulturowych.
Reklama staje się kulturą popularną, kiedy jej tematy, idee, obrazy,
odzwierciedlają zainteresowania masowe. Kultura popularna cieszy się
zainteresowaniem młodszych pokoleń. Kultura narodowa jest zbiorem wartości,
norm, mitów, symboli, rytuałów i innych wzorów zachowania. Jest ona charakterystyczna na dla określonej
zbiorowości społecznej, przede wszystkim narodowej. Krowa rasy nizinnej, czyli
w biało-czarne łaty jest symbolem polskich wsi. Wbrew pozorom firma ,,Łaciate’’
uzyskała w ten sposób wielki sukces marketingowy. Kultura ludowa dotyczy przede
wszystkim symboli, mitów i legend i specyfiką tradycji regionalnych. Przykładem
takich reklam może być spot marki ,,Kujawski’’, gdzie pokazana jest tradycja
Kujawian, ich stroje i regionalna muzyka. Kolejnym takim przykładem jest piwo
,,Tatra’’, gdzie pokazani są górale. Kultura młodzieżowa odrzuca wzorce i
przykłady starszych pokoleń. Alienuje się. Przede wszystkim kieruje się w stronę
rozwoju, osłabiając przy tym tradycyjne wzorce. Czerpie przykład z
amerykańskiej kultury młodzieżowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz