poniedziałek, 28 maja 2012

Zachłyśnięcie się wolnością – reklama w wolnej Polsce


„Reklama” Jacka Kalla to biblia wiedzy o reklamie z perspektywy polskich realiów. Została ona wydana przez Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A. w cyklu „Marketing bez tajemnic” w Warszawie 1999 roku. Minęło już 13 lat od jej pierwszego pokazania się na półkach księgarni. Mimo to, wiele aspektów przedstawionych w niej nadal obowiązuje. 


Dwustustronicowa książka „Reklama” napisana jest językiem bardzo przejrzystym i prostym. Podzielona jest na 4 części, które opisują kolejno: czym jest i jak działa reklama, jak przygotować strategię reklamy, jak wykorzystać media w reklamie oraz jak mierzyć jej skuteczność. Cała książka zamyka się w 15 rozdziałach i kończy słownikiem użytecznych terminów. Sam Jacek Kall to ceniony specjalista w dziedzinie reklamy i zarządzania marką. Jest doktorem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Wykłada w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu i na Uniwersytecie Jagiellońskim. „Reklama” nie jest jego jedyną publikacją („Jak zbudować silną markę od podstaw?” oraz „Silna marka. Istota i kreowanie.”).


„Reklama” jak sam tytuł wskazuje, zajmuje się szerokim badaniem zjawiska reklamy we współczesnym świecie. Nie tylko wyjaśnia, ale także poucza odbiorców – czyli biznesmenów, kadrę kierowniczą urzędów administracji państwowej i samorządowej, menadżerów, kreatorów reklam, ale także studentów związanych z tą tematyką (marketingu, zarządzania, ekonomii, dziennikarstwa itp.). Jest niejako podręcznikiem, z którego czerpiemy wiedzę, ale także poradnikiem, jak tą wiedzę wykorzystywać w praktyce. Odległość czasowa między wydaniem książki a czasami obecnymi jest na tyle duża, że niektóre informacje w niej zawarte są już przestarzałe. I to właśnie jest jej największym mankamentem.


Mottem zachęcającym do zagłębienia się w lekturę jest cytat Russella L.Ackoffa „Bez myślenia niewiele można się nauczyć. Bez czytania niewiele jest do przemyślenia.” Słowa te przypominają nam, że aby być dobrym, czy nawet najlepszym, w tym, co się robi, trzeba stale się rozwijać. Nieustannie czytać kolejne publikacje, aby wraz z postępem technologicznym posuwać się do przodu. Reklama przecież stale się rozwija. Ciągle pojawiają się nowe miejsca, okoliczności, w których może zaistnieć. Trzeba być kreatywnym i oryginalnym, aby funkcjonować na tym rynku.


Książka Jacka Kalla „Reklama” początkowo zrobiła na mnie duże wrażenie. Jednakże, im więcej jej przeczytałam, tym moje zdanie coraz bardziej się zmieniało. Brak aktualizacji książki to najpoważniejszy błąd. Wiele przykładów w niej zawartych się powtarza (dot. reklamy Marlboro oraz Łaciatego) i obecnie nie mają żadnego odniesienia do rzeczywistości. Jednak strona teoretyczna jest nadal aktualna, dowiedziałam się bardzo dużo o oddziaływaniu reklamy i testach jej skuteczności. Przydatny jest także diagram przedstawiający hierarchię klientów produktów. To, co w „Reklamie” jest nowością, obecnie stało się codziennością. Przykładowo kampanie w telewizji rozpoczynały się najpierw od dłuższych reklam (wprowadzających w świadomość widza nową markę), a potem stopniowo coraz krótszych, aby podtrzymywać jej rację bytu na rynku. W dzisiejszej telewizji również spotykamy się ze zjawiskiem odwrotnym. Krótkie reklamy przykuwają uwagę widza do „czegoś nowego”, a dopiero później dowiadujemy się, czego właściwie ona dotyczy.. Napotkałam się także na kilka zdań promujących reklamę porównawczą produktów, która jest już zakazana przez ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.


„Reklama” Jacka Kalla, mimo tego, że powstała w XX wieku jest nadal aktualna, jest biblią dla twórców reklam oraz przewodnikiem po drogach tworzenia wartościowej reklamy.






 Źródło obrazków: http://merlin.pl/Reklama_Jacek-Kall,images_big,23,978-83-208-1858-1.jpg, http://reklama.nocolor.pl/wp-content/uploads/2010/03/reklama.jpg

Brak komentarzy: