Reklama jest wszędzie -
w mediach, na ulicach, w budynkach, nawet w toaletach. Nie jest jednak wymysłem
współczesnych. Już w ruinach starożytnych Pompejów odkryto ściany domów pokryte
ogłoszeniami najlepszych łaźni i mleczarni. Od tamtego czasu ludzie karmieni są
iluzjami, przekonywani, że wybierają produkt dzięki jego obiektywnym walorom.
Można wymienić kilka
czynników, które sprawiają, że reklama jest udana. Przede wszystkim określa się
grupę docelową. Reklamy nie mogą być kierowane do wszystkich, a trafne
określenie grupy docelowej jest podstawą sukcesu. Działania reklamowe i
promocyjne ukierunkowuje się przeważnie na używających, a nie na tych, którzy
danego produktu nie używają.
Kolejnym ważnym
czynnikiem jest dopasowanie. Chodzi tu przede wszystkim o związki charakteru
produktu z osobowością konsumenta i dobranie odpowiednich osób reklamujących
dany produkt. Obowiązują tu pewne reguły, rodzaj reklamy zależy od rodzaju
dóbr. Przykładowo reklamy produktów, w których kupno angażujemy się, powinny
być rzeczowe i racjonalne. Także płeć osób reklamujących powinna zgadzać się z
tzw. płcią produktu. Przykładowo samochód jest typowo męski, kanapa natomiast
typowo damska, a telewizor uniwersalny.
Dodanie do reklamy
lubianej przez odbiorców muzyki sprzyja pozytywnej ocenie reklamy. Reklamy
przerywające programy telewizyjne i filmy wzbudzające dobry nastrój, odbiorcy
zapamiętują szybciej. Przy nieprzyjemnym nastroju natomiast spada motywacja do
dobierania informacji i ich przetwarzania. Z drugiej strony jednak wysoki
poziom pobudzenia emocjonalnego wywołuje zaburzenia w przetwarzaniu informacji.
Po obejrzeniu ekscytującego materiału ludzie gorzej zapamiętują pokazywane
później wiadomości. Wysokie pobudzenie emocjonalne powoduje bowiem zawężenie uwagi.
Szczególnie oglądnie przemocy upośledza zapamiętywanie reklam.
Jak widać, wiele jest
chwytów, na które "łapią" nas twórcy reklam. Celem ostatecznym i
najważniejszym jest zawsze więź, jaka reklama musi stworzyć pomiędzy odbiorcą a
produktem. To oznacza bowiem sukces.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz