Reklama zewnętrzna jest najstarszą formą komunikacji
wizualnej. Znaki i malowidła znajdowano już w ruinach Pompei i na
średniowiecznych budowlach w europejskich miastach. Nośniki reklamy zewnętrznej
cechuje duża różnorodność, należą do nich bowiem tablice reklamowe
(billboardy), plakaty oraz elementy infrastruktury miasta, takie jak wiaty na
przystankach autobusowych czy pojemniki na śmieci, a także środki transportu.
Z racji swojego charakteru reklama zewnętrzna
powinna zawierać minimum słów i
maksimum elementów plastycznych. Wyjątkiem od tej zasady jest reklama
wewnątrz środków transportu. Przejeżdżając czy nawet przechodząc obok tablicy,
nie sposób wczytać się w tekst. Jedyne co można zauważyć i zapamiętać
to obraz. Twórcy reklamy zewnętrznej muszą się posługiwać skrótem, ma to
bowiem ogromny wpływ na sposób percepcji reklamy.
Ciekawostką jest iż symboliczne znaczenia mają niektóre języki, także wyrażenia
slangowe i regionalizmy, chociaż te są na ogół mocno zakorzenione w miejscowej
kulturze i mogą być opacznie zrozumiane przez innych.Niezwykle ważnym elementem
reklamy zewnętrznej jest slogan, czyli nic innego jak hasło,
które w dużym skrócie mówi mniej więcej o tym, o czym będzie mówiła cała
kampania marketingowa danego produktu czy przedsiębiorstwa.
Zadaniem dobrze skonstruowanego sloganu jest
przyciągnięcie uwagi odbiorców oraz zasugerowanie zachowań pozwalających zakończyć
proces komunikacyjny i skłaniających odbiorcę komunikatu do konkretnego
działania.
Jaka powinna być reklama zewnętrzna?
Atrakcyjna, czyli w ciekawy
sposób przedstawiać produkt. Właściwe dobieranie słów i wypowiedzi prowadzące do tego,
że przekaz będzie zrozumiały i odebrany w oczekiwany przez nadawcę sposób jest
równie ważne. Kolejnym wyróżnikiem jest prostota przekazu, która pozwala skupić
się na najważniejszych cechach produktu, przekaz musi być krótki czytelny
napisy duże i wyraźne, gdyż osoba jadąca samochodem nie koniecznie może się
zatrzymać jak w przypadku osoby pieszej aby spokojnie przeczytać i zrozumieć
treść hasła reklamowego, na koniec dopasowanie do odbiorców. Dopasowanie
komunikatu do potencjalnych klientów ma duży wpływ na jego skuteczność, stąd na
przykład inaczej reklamuje się produkty spożywcze niż akcesoria samochodowe.
Obok już istniejących często wykorzystywanych nośników
reklamy zewnętrznej wciąż pojawiają się nowe propozycje. Na rynku istnieje
mnóstwo pojedynczych tablic, kasetonów, ekranów i
innych form, najprzeróżniejszych wielkości i kształtów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz