19 kwietnia ruszyła kampania
społeczna "Mama ma" zainaugurowana przez Centrum Rozwoju Zasobów
Ludzkich i Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Tematem akcji
jest godzenie ról rodzinnych i zawodowych kobiet oraz mężczyzn. W Polsce wciąż jeszcze
powszechny jest model rodziny, w którym mężczyzna pełni rolę głównego żywiciela,
a kobieta po urodzeniu dziecka wycofuje się częściowo lub zupełnie z życia
zawodowego. Kampania „Mama ma” chce pokazać, że wcale tak nie musi być.
Spoty reklamowe wyreżyserował
Damian Pietrasik, a wyprodukowano je w studiu „Film Produkcja”. Ukazują one
stereotypy na temat ról matki i ojca oraz dostępne ułatwienia pozwalające
na łączenie pracy zawodowej z wychowaniem dziecka. Kampania
„Mama ma” pokazuje, że wychowanie dziecka oraz kariera zawodowa świeżo upieczonych rodziców mogą iść w parze. Niestety, wszyscy doskonale wiedzą, że hasła pochodzące ze spotów
reklamowych nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością…
W jednym ze spotów młoda mama prowadzi
synka do żłobka, a w pracy dostaje awans. Tata to świetny pracownik który ma czas zająć się córką. Idealna… bajka!
Na kampanię "Mama ma" Ministerstwo Pracy wydało 4,8 mln złotych.
Czy nie lepiej było przeznaczyć te pieniądze na nowe placówki i personel?
Spoty są emitowane w największych
ogólnopolskich stacjach telewizyjnych i radiowych. W założeniu twórców kampania
miała zachęcać rodziców do posłania dzieci do żłobków. Niestety są to tylko bezużyteczne
reklamy, którego niczego nie zmienią, bo w naszym kraju brakuje żłobków.
W niektórych rodzinach widać presję
wywieraną na kobietach, by same zajmowały się dzieckiem, bo to ich obowiązek. To
na pewno dobre dla dziecka, ale mama zmuszana do tej opieki popada w frustrację,
a ojciec czasem umywa ręce. Taka niepisana zasada – dzieckiem ma się opiekować matka.
A jeśli chodzi o udogodnienia pokazane w kampanii „Mama ma”, to 95% kobiet w Polsce
nie ma co o tym marzyć, a polityka prorodzinna w Polsce to „pic na wodę”.
Na stronie
reklamowanej w kampanii (www.zlobki.mpips.gov.pl) w zakładce "dla
rodzica" można znaleźć katalog pytań, np. co to jest żłobek, ile kosztuje,
jak zapisać do niego dziecko a nawet, czy może
w nim przebywać dziecko z katarem. Gorzej z odpowiedziami. Np. "Jeżeli
chcesz, żeby twoje dziecko uczęszczało do żłobka w twojej gminie, sprawdź, czy
już taki funkcjonuje". I jeszcze: "Jeżeli w twojej gminie nie ma
żadnego żłobka, a chciałbyś, żeby był - koniecznie zgłoś to w swojej
gminie!". Jest i mapa kraju, na której zaznaczono wszystkie formy opieki
nad dziećmi. Można wyszukać np. żłobki w Mazowieckiem i wybrać konkretne
miasto. Niestety, niektórych miast w ogóle na tej mapie nie uwzględniono!
Niedopracowana kampania? A może twórcy myśleli, że uwierzymy w ten idealny świat? Zmarnowanie pieniądze i wmawianie nam, że jest dobrze, kiedy tyle rzeczy trzeba jeszcze w tej kwestii zmienić…
Niedopracowana kampania? A może twórcy myśleli, że uwierzymy w ten idealny świat? Zmarnowanie pieniądze i wmawianie nam, że jest dobrze, kiedy tyle rzeczy trzeba jeszcze w tej kwestii zmienić…
Żródła:
www.kampaniespoleczne.pl
www.youtube.com
www.biznes.onet.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz