środa, 30 maja 2012

JAK TO SIĘ ROBI CZYLI JAK POWSTAJĄ REKLAMY

Czy zastanawialiście się kiedyś jak powstają reklamy w radiu, telewizji czy prasie? Wbrew pozorom jest to bardzo ciężka i żmudna praca, żeby nie powiedzieć robota. Przede wszystkim, cały ten proces musi być dostosowany do rodzaju medium, w jakim ma zostać wyemitowana, bądź opublikowana. Ale po kolei.
„Tu i teraz” – radio, jako medium linearne
Jako, że radio jest najbliższe memu sercu, jako pierwszą, w tym poście opiszę reklamę radiową. Zwykle jest tak, że radio nie jest jedynym medium, wykorzystywanym w kampanii reklamowej. Dlaczego? A no dlatego, że przekaz tą drogą jest ulotny i nietrwały. Można powiedzieć, że jednym uchem wpada, a drugim wypada. Na ogół reklama radiowa jest wspomagana reklamą prasową lub zewnętrzną. Wojciech Budzyński w książce pt. „Reklama – techniki skutecznej perswazji” określa radio, jako: „linearne, ulotne, jednowymiarowe, proste, selektywne, towarzyszące, nieuchronne, dynamiczne, lokalne, intymne, łatwe, powszechne, szybkie, bezpośrednie, elastyczne, tanie” – koniec cytatu. Sporo tych epitetów, ale wiele w nich jest prawdy. Przyjrzyjmy się bliżej kilku z nich. Przekaz radiowy jest ulotny, nietrwały, bo prawdopodobieństwo dotarcia pojedynczej reklamy do słuchacza nie jest duże, więc wskazana jest częstsza emisja. To z kolei wiąże się z zagrożeniem znudzenia się odbiorców  reklamą. A dlaczego radio jest intymne? Sprawia bowiem wrażenie, że mówi do pojedynczego słuchacza. Zwiększa to skuteczność perswazji i angażuje tylko jeden zmysł – zmysł słuchu. Dlatego właśnie radio, uznawane jest za medium linearne.
Techniki reklamy radiowej. Etapy jej tworzenia.
Najczęściej spotykane techniki reklamy radiowej to: komunikat, monolog, wiersz reklamowy, dialog, audycja muzyczna, piosenka reklamowa oraz wykorzystywanie znanej muzyki. Wojciech Budzyński w swojej książce, o której już wspomniałem, przytacza wyniki badań społeczeństwa polskiego, według których 32% respondentów preferuje reklamy w formie piosenki reklamowej. Na podium znalazły się także krótka informacja handlowa, którą wskazało 30% i quiz lub konkurs – 16% badanych.
Proces tworzenia reklamy radiowej przez agencję reklamową składa się z wielu etapów, z których najważniejsze to:
1) Brief klienta
2) Przygotowanie briefu przez dział obsługi klienta
3) Praca kreatywna
4) Prezentacja tekstu
5) Poprawki
6) Ostateczna akceptacja tekstu
7) Przygotowanie kosztorysu

11) Wybór głosu do reklamy
12) Akceptacja głosu i nagrywanie
13) Zatwierdzenie gotowej reklamy przez klienta i ewentualne poprawki
14) Dostawa kaset do stacji radiowych
15) Emisja spotu reklamowego.
Pierwsze sekundy spotu odgrywają szczególną rolę, ponieważ ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi słuchacza i zachęcenie go do dalszego słuchania.
Dźwięk
Dźwięk jest tylko uzupełnieniem słów, używanym do przyciągnięcia uwagi oraz podkreślenia walorów reklamowanego produktu. Należy jednak pamiętać o czymś szalenie ważnym. Nie można dopuścić do tego, żeby dźwięk dominował nad treścią informacyjno-słowną i aby nie przeszkadzał. Radiowy spot reklamowy powinien być przede wszystkim:
- prosty i zrozumiały
- przyjemny w słuchaniu
- odpowiednio skomponowany
- oryginalny
- łatwy do zapamiętania
- pilny (dostarczający pożyteczne i pilne wiadomości na temat produktu).
Wszystkie te rady, które tutaj wymieniłem nie dają oczywiście stuprocentowej gwarancji, że reklama odniesie sukces. Trudno jest bowiem ocenić ewentualną skuteczność reklamy i należy przeprowadzić dodatkowe badania rynku. Ważnym jest więc ustalenie w umowie z twórcą spotu kryteriów jego oceny.

Brak komentarzy: