Cytując za portalem guardian.co.uk: „Czwarty
dzień procesu Andersa Breivika przynosi kolejne sensacyjne informacje na temat
tego, w jaki sposób terrorysta przygotowywał się do zamachów. Jak zeznaje
Breivik, jego działania obejmowały nie tylko zajęcia na strzelnicy, wyjazd na
szkolenie do Liberii czy zdobywanie pieniędzy na zakup broni i chemikaliów, ale
również... intensywny trening za pomocą gier komputerowych. Jak zeznał
zamachowiec, spędził rok grając w "World of Warcraft", popularną grę
typu RPG dostępną on-line. Jego zdaniem, gra nie zawierała elementów przemocy.
Rok grania w WoW był nagrodą, którą sam sobie przyznał za "ciężką pracę"
w latach 2002-2006. - Przez cały rok grałem ok. 16 godzin dziennie. Grałem i
spałem - to było moje marzenie - przyznał z uśmiechem Breivik.”
Przyjrzyjmy się więc fenomenowi oraz kampanii reklamowej gry
World of Warcraft.
Obecnie jest to najpopularniejsza gra typu MMORPG na świecie
wyprodukowana przez amerykańską firmę Blizzard Entertainment. World of Warcraft jest grą płatną, wymagany
jest nie tylko zakup zestawu oprogramowania i wraz z nim licencji, ale także
wnoszenie stałej opłaty abonamentowej za grę na serwerach. Gra w nią 12
milionów osób na całym świecie jeżeli weźmie się pod uwagę tylko i wyłącznie
oficjalne serwery gry. Tak zwane serwery „prywatne” przypuszczalnie mogą
zrzeszać podobną liczbę graczy. Najliczniejszą grupą są Chińczycy. World of Warcraft jest grą silnie
uzależniającą. Istnieją nawet grupy wsparcia dla żon, których mężowie wpadli w
sidła tego nałogu. W Chinach
wprowadzono ograniczenia czasu gry, żeby zmniejszyć ryzyko uzależnień. Po 3
godzinach zabawy gracz nie traci wprawdzie połączenia z serwerem, ale w
przypadku dalszej gry zdobywa zdecydowanie mniej punktów doświadczenia,
"pieniędzy" i przedmiotów. Co jakiś czas głośno o przypadkach śmierci
z powodu tej gry, gracze wyskakują przez okna po wyłączeniu serwera bądź
umierają przez zbyt długie siedzenie przy komputerze. Najwięcej takich
przypadków odnotowuje się w Chinach.
Breivik przekonuje, że gra nie zawiera elementów
przemocy. Mówił również, że ten rok
pomógł mu w przygotowaniu się do zamachu, jednak gry, jego zdaniem, nie miały z
tym nic wspólnego. Chodziło po prostu o oddalenie się od rodziny i przyjaciół,
którzy mogliby być przeszkodą w jego misternym planie. Na pytanie prokuratora o
to, jak spędził ostatnią wigilię, Breivik zareagował śmiechem:
"Grałem".
Ogromny sukces gry przełożył się na to, że nie trzeba
prowadzić w stosunku do niej kampanii reklamowej. Prowadzą ją sami gracze.
Przyciągają oni swoich znajomych dzięki profitom jakie będą mogli otrzymać w
samej grze. Tzw wirusowa kampania reklamowa najlepszy swój czas miała zaraz po
wyjściu dodatku „Wrath of the Lich King”.
Z okazji siódmej rocznicy pojawieniu się na rynku WoWa w
kampanię promocyjną zaangażował się Chuck Norris. Wcześniej w reklamach WoW
grali już między innymi Mr. T i Ozzy Osbourne. Najnowszy klip nawiązuje do fali
tzw. faktów o Chucku Norrisie, czyli
serii absurdalnych informacji przedstawiających aktora jako superbohatera
obdarzonego wieloma nadludzkimi mocami.
Jedyny jednoznaczny wniosek jaki można wysnuć jest
następujący: gry wideo pomagają wyizolować się ze społeczeństwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz