Znana z
niekonwencjonalnych pomysłów organizacja PETA wpadła na osobliwy sposób zwrócenia uwagi na cierpienia, jakim
poddawane są kurczaki tuczone dla sieci
KFC. PETA wykupiła
parcelę na cmentarzu, gdzie pochowany jest założyciel KFC, Pułkownik Harland
Sanders i postawiła na niej nagrobek z napisem "KFC torturuje ptaki".
Czarny humor mieszkańców Wielkiej Brytanii jest szeroko znany na
świecie. Młoda organizacja ekologiczna „10:10” na swojej stronie internetowej
umieściła spot reklamujący kampanię reklamową „No pressure” („Bez ciśnienia”),
do którego scenariusz napisał Richard Curtis („Cztery wesela i pogrzeb”,
„Dziennik Bridget Jones”). Celem kampanii było przekonanie społeczeństwa do
redukcji emisji dwutlenku węgla rocznie o 10%. Miało być zabawnie, z poczuciem
humoru, ale coś poszło nie tak. (drastyczne sceny)
Czy posługiwanie się tego typu przenośniami i
argumentowanie swoich racji w stylu: „My uśmierciliśmy wirtualnie dla potrzeb
realizacji filmu »No pressure« pięć osób – to nic w porównaniu z 300 tys.
prawdziwych ludzi, którzy co roku umierają z powodu zmian klimatycznych”(
rozrywając na strzępy przeciwników teorii o globalnym ociepleniu) przynosi
efekt? Jak dla mnie oczywisty, coś z tym jest nie tak. I bardzo możliwe że
chodzi o samą prawdziwość globalnego ocieplenia.
Po fali ostrej krytyki, organizacja 10:10 wycofała filmik
ze swojej strony i w specjalnie wydanym oświadczeniu przeprosiła wszystkich,
którzy mogli poczuć się urażeni. „Zmiany klimatu robią się coraz bardziej
groźne, o czym nie mówi się w mediach. W ten sposób chcieliśmy, by temat wrócił
na czołówki gazet, jednocześnie rozśmieszając ludzi” – pisali twórcy.
Badania nad skutecznością tego typu reklam
przeprowadził Darren Dahl. Wraz z współpracownikami doszedł do wniosku, że
szokujące kampanie społeczne mogą być efektywne, bo nie tylko zwracają uwagę na
problem, ale powodują, że odbiorca lepiej zapamiętuje przekaz i jest bardziej
skłonny zaangażować się w zachowanie, które „proponuje” mu komunikat. Poza tym
kontrowersja wywołuje emocje i prowadzi do dyskusji – takie kampanie społeczne
nie tylko zapadają w pamięci, ale sprawiają, że ludzie o nich rozmawiają, a o
to właśnie chodzi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz