czwartek, 31 maja 2012

JAK TO SIĘ ROBI CZYLI JAK POWSTAJĄ REKLAMY - CZĘŚC TRZECIA - PRASA


Jak to się robi czyli jak powstają reklamy. Pora na odcinek trzeci – reklama prasowa. Wiemy już jak proces powstawania reklam wygląda w radiu, jak w telewizji, przyszła więc kolej na prasę.
Prasa jest nośnikiem, który doskonale nadaje się na umieszczenie ogłoszenia zawierającego szereg szczegółów – adres, numer telefonu, ceny czy też szczegóły techniczne. No i reklama w prasie nie jest aż tak ulotna, jak w przypadku radia czy telewizji, bo gazety często przechowuje się i przegląda przy tym przez dłuższy okres czasu. Reklama w gazecie może spełnia więc swoją rolę częściej niż było to zaplanowane.
Techniki reklamy prasowej
Wśród najczęściej spotykanych technik reklamy prasowej wymienia się następujące:
- opisową;
- narracyjną;
- prestiżową;
- ilustracyjną;
- monologową;
- dialogową;
- informacyjną;
- humorystyczną;
- prowokującą;
- stwarzającą nastrój;
- działającą na uczucia.
Z punktu widzenia typu tekstu reklamowego najczęściej spotyka się reklamy opisowe. W tym wypadku bardzo istotnym wymogiem jest zachowanie przejrzystego układu tekstu, który zachęci do czytania. Kolejne to uwypuklenie w tekście walorów towaru i odpowiednie uargumentowanie, że warto go kupic. W reklamie ilustracyjnej natomiast musi wystąpić rysunek lub zdjęcie przedmiotu reklamy. Tekst reklamowy jest opisem załączonego rysunku, nie może to być bowiem ilustracja przyciągająca jedynie wzrok.
Elementy ogłoszeń prasowych
Ogłoszenie prasowe musi być odpowiednio skonstruowane. W przeciwnym razie, nawet najlepszy i najciekawszy tekst reklamowy pozostanie niezauważony. Możliwości oddziaływania na czytelnika są inne jeżeli mamy większą powierzchnię reklamową, a inne jeśli zamieszczamy tylko ogłoszenie drobne. Z drugiej strony w cale nie oznacza to, że nie trzeba zwracać uwagi na układ ogłoszenia, chociaż jego kształt jest w dużej mierze uzależniony od ingerencji redakcji.
Elementy ogłoszenia reklamowego mogą być następujące:
- ilustracja……………....... A
- nagłówek……………….   I
- tekst……………………... D
- nazwa firmy, adres, logo – A
Odnosząc poszczególne te elementy do formuły AIDA nasuwa się stwierdzenie, że celem części ilustracyjnej jest przyciągnięcie wzroku czytelnika, co również jest rolą nagłówka. Rodzaje nagłówków: pytający, informujący, prowokujący, „Jak, co, dlaczego”, podkreślający cechę produktu, „1-2-3 sposoby”, w formie nakazu, narracyjny oraz typu „nowośc”.
Ilustrowanie i drukowanie reklam
Ilustracje to bez wątpienia element, który bardzo przyciąga uwagę czytelnika, który na ogół to właśnie ilustracje przegląda w gazecie jako pierwsze. Główne techniki ilustrowania to zdjęcie produktu, zdjęcie produktu w działaniu, zdjęcie produktu w niezwykłym kontekście, zdjęcie dowolnego innego elementu przyciągającego uwagę, rysunek i grafika.
Fotografia produktu w niezwykłym kontekście ma zazwyczaj na celu pokazanie jakości tego produktu. Jak wykazują wyniki badań społeczeństwa polskiego, do najbardziej preferowanych form reklamy prasowej należy reklama kolorowa. Około 27% respondentów podkreśliło tę cechę. Następna w kolejności znalazła się reklama z ilustracją lub grafiką. Na tę opcję wskazało 24% badanych.
Co do drukowania reklam to istnieje wiele sposobów, które są przy tym wykorzystywane. Przed drukarnią projekt przechodzi przez naświetlarnię, gdzie przez rastrowanie robi się folie. Rastrowanie to inaczej sprowadzanie do punktu, a każdy punkt zostaje opisany przez jeden z kolorów standardu CMYK (czerwony, niebieski, żółty, czarny). Po zmieszaniu tych czterech barw otrzymujemy wszystkie inne kolory. Kiedy drukarnia kończy drukowanie zleconego nakładu, pracownik agencji odbiera gotowy materiał. Trafia to potem jeszcze do agencji, gdzie trwają jeszcze ostatnie konsultacje i oględziny. Jeśli klientowi coś się nie spodoba, to obciąża kosztami agencję, a agencja drukarnię, zostawiając ją z całym nakładem.
Tak wygląda w dużym skrócie proces tworzenia reklamy w trzech najważniejszych środkach przekazu. Jest jednak pewna wspólna cecha. Każdy z tych procesów, zarówno radiowy, telewizyjny, jak i prasowy, są długie i czasem skomplikowane.  

Brak komentarzy: