wtorek, 29 maja 2012

Reklama w prasie



Reklama jest zjawiskiem wszechobecnym w dzisiejszym świecie. Trudno wyobrazić sobie świat, gospodarkę, media czy też życie codzienne bez reklamy. Każdy z nas może o reklamie powiedzieć wiele. Każdy ma wyrobioną opinię na temat przekazów reklamowych, reklamowanych produktów, skuteczności reklamy.

Prasa jest drugim po telewizji medium pod względem wydatków na reklamę. Dzieli się ona na dwie grupy: prasę codzienną oraz czasopisma.

Reklama w prasie codziennej jest często stosowana przez firmy motoryzacyjne. Chętnie korzystają z niej również firmy usługowe, między innymi telekomunikacyjne, handlowe oraz związane z kulturą, edukacją i rozrywką. Znacznie rzadziej wykorzystują ją producenci artykułów żywnościowych i kosmetycznych.
Wśród największych reklamodawców w prasie codziennej dominują wielkie koncerny. Nie oznacza to jednak, że reklama prasowa nie jest przeznaczona dla małych firm. W rzeczywistości ogłoszenia w gazetach są podstawowym sposobem reklamowania się małych przedsiębiorstw, a nawet osób prywatnych. Wynika to między innymi z niewielkich kosztów takiej reklamy, a także możliwości wykorzystywania tytułów lokalnych.

Atrakcyjność wiąże się z przyciągnięciem uwagi. Atrakcyjne jest to wszyst­ko, co bliskie jest odbiorcy, co wyjątkowe.  Przyciąga uwagę także żart, dowcip, humor. Nie zawsze jednak humor jest jednakowo zrozumiany przez wszystkich ludzi, a cześć może nawet zrażać. Aby tekst lepiej oddziaływał, powinien być zrozumiały.
Zdolność do zapamiętania tekstu ściśle wiąże się z formą językową. O wiele łatwiej zapamiętać tekst, w którym powtarzają się te same schematy zdanio­we, te same słowa. Najlepiej, by powtarzały się słowa bliskie odbiorcy. Do­brze jest także stworzyć stałe połączenie marki ze sloganem. Slogan to krótkie, sugestywne hasło streszczające obiet­nicę firmy, które jest wykorzystywane przez nią jako znak identyfikujący daną markę. Slogan jest skuteczną bronią w walce o miejsce w pamięci konsumentów; dzięki swej zwięzłości, ładunkowi emocjonal­nemu i oryginalności błyskawicznie zostaje zapamiętany. W sloganach reklamowych dominują zdania proste i rów­noważniki zdań.

Równie ważne w reklamie prasowej jest logo, które utrwali się w pamięci odbiorców, którzy skojarzą je z daną marką. Logo marki pełni podobną rolę jak jej nazwa. Powinno pomagać w rozpoznawaniu oferty oraz stanowić znak gwarancyjny. Symbol powinien być czytelny, łatwy do zapamiętania i promocji w środkach masowego przekazu mediach oraz nie budzić negatywnych skojarzeń. Znak marki szybciej dociera do odbiorców, gdy symbol ikoniczny połączony jest z nazwą w jedną całość przybierając przy tym oryginalną graficzną formę.  

Tak skonstruowana reklama w prasie ma dużą szansę zapaść w pamięci odbiorcy i utrwalić mu pozytywny obraz marki.




Brak komentarzy: