piątek, 25 maja 2012

Reklama szkodliwa dla zdrowia




 Reklama sama w sobie raczej nie jest w stanie zagrozić naszemu zdrowiu fizycznemu. Inaczej jest w przypadku jej treści; tego, jaki produkt reklamuje. A jak wiemy, reklamować można dziś prawie wszystko. Oczywiście istotne jest, aby jej przekaz był zgodny z Prawem Prasowym. Powinno przyczyniać się do zakazów emisji reklam, negatywnie oddziałujących na społeczeństwo lub ograniczyć możliwość ich reklamowania, jak w przypadku alkoholu. A jednak według tej ustawy spot może bezkarnie i bez ograniczeń czasowych, zachęcać nas do picia herbaty czy kawy oraz do kupna słodyczy.   



Kawa – to lekki narkotyk. Nie powinniśmy się bać użycia tego określenia. Zawiera kofeinę, która uzależnia. A po jej odstawieniu, co udowodniono, występują objawy fizycznego uzależnienia. Bóle głowy, otępienie, depresja. Kawa jest oczywiście słabszym narkotykiem niż alkohol czy papierosy. Ale jest tak samo groźna dla naszego zdrowia. Może stać się przyczyną chorób serca czy układu nerwowego. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie aby po każdym filmie czy serialu, o każdej porze dnia, reklamować i zachwalać ten właśnie produkt. Może dzieje się tak dlatego, że picie kawy jest długoletnią tradycją? Smakuje dobrze, zwłaszcza podana z mlekiem i cukrem, a do tego wszystkiego pobudza nasz umysł do działania, mniejszym kosztem niż napoje energetyczne czy twarde narkotyki. Pomimo to jednak, w telewizji emituje się takie reklamy, bez ograniczenia czasowego jak w przypadku alkoholu. Oprócz tego, istnieją nawet wyrobione marki kawy kojarzące się z luksusem i przyjemnością. Przykładem takiej marki jest Tchibo.





Herbata to także narkotyk. Tradycja jej picia sięga jeszcze dalej niż tradycja picia napojów kawowych. Jest wiele odmian i smaków herbaty. Podaje się ją nawet dzieciom. Jest legalna, rozgrzewa i dobrze smakuje. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie aby i ten produkt zachwalać w każdy możliwy sposób, za pomocą wszelkiej dozwolonej reklamy. Picie herbaty w większych ilościach może powodować lęki, osłabiać pamięć, wzbudzać uczucie niepokoju i fizycznie uzależniać. Herbata może także prowadzić do uszkodzenia nerek. O tym jednak reklamy nam nie mówią. Pokazują nam, że picie herbaty powinno zmienić się w codzienny rytuał, tradycję rodzinną.
Herbata także posiada wyrobione marki. Najlepszym przykładem jest herbata Lipton. 







Słodycze to ostatni przykład często reklamowego produktu, mogącego uzależniać, który chciałam przytoczyć. Zostawiłam go na sam koniec, ponieważ według mnie może być on najbardziej sporny. Wszyscy jemy słodycze i wydaje się, że nie są one niczym groźnym. Dorośli mogą sobie bardziej zdawać sprawę z tego, że ich jedzenie w większej ilości może negatywnie wpływać na nasz organizm i uzależniać. Dzieci jednak takiej wiedzy nie posiadają. Lubią słodycze, nie myśląc o skutkach. Do tego wszystkiego w telewizji jest mnóstwo spotów reklamowych, zachęcających do ich kupna. I nie wspomina się o tym, że naukowo udowodniono, iż słodycze uzależniają w taki sam sposób jak narkotyki, którym podporządkowujemy nasze życie i towarzyszy temu poczucie winy. W efekcie spożywanie słodyczy w dużych ilościach może prowadzić do otyłości, powstawania próchnicy i problemów z wątrobą oraz trzustką.
A przykładem jednej z najbardziej znanych marek produkujących słodycze jest Wedel.





Jest wiele produktów, które reklamuje się w telewizji, a które mogą negatywnie wpływać na nasze zdrowie. Ja jednak ograniczyłam się do przytoczenia trzech, według mnie, najważniejszych. Są one reklamowane o każdej porze dnia, bez względu na to, czy trafią do nieodpowiednich osób. Są to produkty, których nie traktuje się poważnie w przeciwieństwie do alkoholu, papierosów czy narkotyków.  Reklamuje się je w sposób lekki i zabawny. 
A jednak udowodniono, że mają one negatywny wpływ na zdrowie i uzależniają tak samo mocno.
I są przykładem na to, że reklama może nam zaszkodzić poprzez zachęcanie nas do kupna szkodzących zdrowiu słodyczy, kawy oraz herbaty.  




1 komentarz:

Aniaha pisze...

nie rozumiem celu tego posta
podwazenie zasadnosci zakazu reklamowania papierosow?