czwartek, 31 maja 2012

Marketing polityczny (cz.2)

 Znak graficzny (logo) partii politycznej

Znak graficzny – czyli łatwa do rozpoznania i zapamiętania kompozycja, będąca podstawowym środkiem służącym tworzeniu wizerunku partii politycznej. Jego zadaniem jest oddanie aspiracji partii, jej osobowości, tradycji i prestiżu. Tego typu symbol musi być czytelny, trafiony i poprawnie zaprojektowany. Dobre logo jest proste, charakterystyczne, przyciągające uwagę, a przede wszystkim odróżnialne od innych znaków.

Symbol partii politycznych najczęściej składa się z dwóch części – z logo i logotypu. Logo to znak graficzny spełniający rolę marketingową i jednocześnie informacyjną, poprzez skrótowe, lecz łatwo zauważalne i łatwo zapamiętywane przedstawienie symbolu firmy, instytucji, organizacji, lub też jakiejś idei, pomysłu. Rola informacyjna polega na charakterystycznym oznaczeniu czegoś, czyli spełniające rolę znaku informacyjnego.

Logo zawsze nawiązuje w jakiś sposób do przedstawianego tematu. Często konstruowane jest ze stylizowanych i pomysłowo zaaranżowanych pierwszych liter nazwy symbolizowanego podmiotu lub też zawiera charakterystyczne dla danego podmiotu elementy graficzne. Może jednak symbolizować jakąś ideę jedynie swoim kształtem lub wywoływanym nastrojem (np. zawierać linie łagodne lub łamane, albo też zawierać kolorystykę jaskrawą lub stonowaną). Zawsze jednak powinno podkreślać i w skondensowany sposób podsumowywać wizerunek przedstawianego tematu. Powinno u odbiorcy wywoływać odpowiednie skojarzenia oraz nastrój, a jeśli to możliwe, motywować również do pożądanej reakcji. Natomiast logotyp, to liternicza kompozycja zawierająca przyjęty skrót wyrazu lub wyrażenia wielowyrazowego, np. PiS, PO, SLD. Dobrze skonstruowany logotyp poza wskazaniem o które ugrupowanie chodzi, odzwierciedla także to z jakimi wartościami partia chce się utożsamiać. Na Polskiej scenie politycznej partie w zależności od przyjętej reguły posługują się logo i logotypem łącznie lub używają tylko jednego z nich.

Poniżej kilka przykładów.

Prawo i Sprawiedliwość (PiS) swój pierwotny symbol oparło na dwóch barwach: zielonym i pomarańczowym. Miało to symbolizować świeżość, czystość i upór w dążeniu do celu jakim jest odbudowa państwa i poprawa warunków życia obywateli. Jeśli chodzi o kolor pomarańczowy, to warto zauważyć, że jest on coraz chętniej wykorzystywany. Spowodowane jest to tym, iż przez psychologów barwa ta jest uznawana za najbardziej pobudzającą do działania z całej palety barw. A najdobitniejszym przykładem tego stwierdzenia jest przykład „Pomarańczowej Rewolucji” na Ukrainie, gdzie ów kolor wyrażał sprzeciw Ukraińców wobec fałszerstw wyborczych i autorytarnym, skorumpowanym rządom. Jego głównym zadaniem była właśnie mobilizacja społeczeństwa do walki o swoje prawa i wolności. Wracając do logo PiS. Za nowy wizerunek obrano znak orła w koronie. Poza oczywistym odwołaniem do patriotyzmu, ma on w swym znaczeniu solidny zestaw wartości moralnych, z którymi chciałaby utożsamiać się partia Jarosława Kaczyńskiego – orzeł symbolizuje wiarę, zwycięstwo, patriotyzm, cnotę, majestat oraz troskę o rodzinę. Korona natomiast to godność, ambicja, honor i sukces.

W ugrupowaniach politycznych takich jak Platforma Obywatelska, czy Polskie Stronnictwo Ludowe, dobór symboliki i kolorystyki obrazuje optymistyczną wizję rozwoju kraju, a rozwiązania graficzne – nowoczesną partię polityczną. W przypadku PSL jest to zielona czterolistna koniczyna, natomiast  PO – kontur granic Polski z charakterystycznym uśmiechem.

Brak komentarzy: