poniedziałek, 28 maja 2012

Kupowanie kompulsywne


Charakterystyka zachowania kompulsywnego

Każdy z nas chociaż raz kupił coś co totalnie mu nie było potrzebne. Coś co rzucił w kąt i tego nigdy nie używał. Wówczas najczęściej śmialiśmy się z naszej bezmyślności lub złościliśmy się na własną głupotę. Czasem zaczęliśmy obwiniać kogoś za nasz pochopny wybór. Jednak to, co nam zdarza się incydentalnie, dla innych może być chlebem powszednim.
Między nami są ludzie, którzy nie potrafią powstrzymać się przed nabywaniem różnych rzeczy. Kupują drugi raz z kolei nowy telewizor, pomimo że stary ma się dobrze. Szacuje się, że w Stanach Zjednoczonych takie osoby stanowią 5,9% całej dorosłej populacji. To tylko szacunki. Najprawdopodobniej jest ich o wiele więcej, bo kto z nas lubi przyznawać się do swoich słabości? To o czym tu mówię  nosi nazwę kupowania kompulsywnego - ludzie kupują, bo czują wewnętrzny przymus, aby to robić.

Przyczyny kupowanie kompulsywnego

Wielu psychologów zajmuje się tą tematyką. Większość z nich zgodna jest co do tego, że u podstaw takich zachowań rzadko leży jedna przyczyna. Tradycyjnie, gdy mówi się o motywach nałogowego kupowania różnych artykułów, wspomina się o trzech kategoriach przyczyn. Mają one charakter neurobiologiczny, społeczny i psychologiczny.
Badania nad pierwszym z nich- neurobiologicznym, przyczyn kompulsywnego kupowania doszukują się w niskimi poziomie serotoniny. Co ciekawe, deficyt serotoniny wykazują osoby dotknięte innymi zaburzeniami związanymi z utratą kontroli nad własnym zachowaniem np. hazardziści. Można powiedzieć, że istnieje wspólny dla tej klasy zaburzeń komponent neurobiologiczny. On powoduje, że ludzie nie są w stanie powstrzymywać popędów i impulsów, które zaczynają rządzić postępowaniem.
Druga, społeczna przyczyna kompulsywnego kupowania koncentruje się na roli reklamy w kreowaniu obrazu świata, w którym pełnia szczęścia może być osiągnięta poprzez nabywanie różnych produktów. Media zaczynają rozpowszechniać postawy konsumpcyjne . Uwagę także się zwraca na doświadczenia z dzieciństwa. Osoby kupujące kompulsywnie, albo żyły w kulcie dóbr konsumpcyjnych, bądź w rodzinach gdzie ciągle czegoś brakowało.
Problem ten poruszyli także psychologowie. Liczna badania jasno wskazują, że ludzie nałogowo kupujący charakteryzują się niską samooceną i wysokim poziomem depresji, a także skłonnością do fantazjowania i potrzebą uzyskiwania aprobaty swojego bliskiego otoczenia. Takie osoby chcą przez to udowodnić sobie, że jest się wartościowym człowiekiem.

Badania Ronalda Fabera i Gary’ego Christensona

Ronald Faber i Gary Christensen opublikowali badania, w których wskazali, że klientów kompulsywnych cechuje na co dzień obniżony nastrój, poprawiający się przy zrobieniu zakupów. Dynamika emocji towarzysząca zakupom jest czynnikiem, który usilnie różnicuje klientów ‘normalnych’ i ‘nałogowych’. Ci pierwszy przeżywają pozytywne emocje w chwili, gdy decydują się kupić coś sobie specjalnego, wykraczającego poza rutynowe zakupy. Natomiast drudzy decydują się na dokonywanie zakupu tylko wtedy kiedy są w złym nastroju, a sam czyn kupna traktują jak okazję do poprawienia swego stanu emocjonalnego.  Jednak w chwili zakupu przeżywają mieszankę emocji pozytywnych jak i również negatywnych.  Fber i Chritenson mówią, że tacy ludzie są skazani na nieustanne kupowanie.


Ze względu na różne uwarunkowania skłonności do nałogowego kupowania żadna terapia tej przypadłości nie jest skuteczna. Teraz mamy czas na to aby się zastanowić czy zakupy, które robimy nie mają charakteru nałogowego. Jeśli bowiem pozostaniemy bezrefleksyjni, to bez zorientowania się, w którym momencie a zasłużymy na miano kompulsywnych klientów.


Brak komentarzy: