Radio nie jest
zazwyczaj jedynym medium wykorzystywanym w kampanii reklamowej ze względu na
dużą ulotność przekazu reklamowego nadawanego tą drogą.
Ludzie słuchają
radia w samochodzie, na plaży, przy goleniu, w parku, w kuchni, ostatnio także
w telefonach komórkowych i przenośnych odbiornikach ze słuchawkami.
Dociera więc ono do osób będących w różnych
nastrojach i o innych porach dnia niż pozostałe media.
Reklama radiowa, jak i każda inna, ma i wady i
zalety.
Niewątpliwie zaletą przekazów pojawiających się w
radiu jest to, że prawie 100% społeczeństwa posiada odbiorniki radiowe, co
oznacza, że spektrum odbiorców jest bardzo szerokie.
Równie ważną zaletą radia jest to, że towarzyszy nam
w najrozmaitszych momentach codzienności i jest odbierane przyjaźnie.
Plusem dla reklamodawców jest koszt takiej reklamy,
który jest znacząco mniejszy niż kosz reklamy w telewizji. Przekaz reklamowy,
który działa tylko na zmysł słuchu, można uatrakcyjnić przyjazną dla ucha
melodią czy osobą z miłym głosem, co również ma wpływ na odbiór takiej reklamy.
Jak każda reklama, reklama radiowa ma także swoje
wady. Najważniejszą jest z pewnością to, że oddziałuje tylko na słuch
odbiorców, bez możliwości dodania przekazu wizualnego w postaci napisów, grafik
czy aktorów występujących w reklamie. Taka reklama ma również małą pojemność
informacyjną. Wiadomo, że przez 30 sekund w reklamie telewizyjnej możemy
przekazać o wiele więcej szczegółów niż przez ten sam czas w radiu.
Radio jest uznawane za medium ulotne, co powoduje,
że słuchacz nie zapamiętuje przekazów na długi czas.
Jest wiele form reklam radiowych. Zaczynając od
monologu, przez wiersze, dialogi, kończąc na piosenkach reklamowych. Jak pokazały
badania społeczeństwa w Polsce, ponad 35% osób preferuje piosenki reklamowe.
Według badań są one najlepiej przyjmowane i zapamiętywane przez odbiorców.
Jak powinna wyglądać dobra reklama radiowa? Musi być
krótka, zwięzła, czytelna i przyjemna w odbiorze. Osoba bądź osoby mówiące w
reklamie powinny mieć odpowiedni głos i posługiwać się językiem odpowiednim dla
grupy docelowej odbiorców reklamy. Dużą rolę odgrywa również oryginalność
przekazu, kreatywność w tworzeniu tekstu i doboru melodii. Spot radiowy nie
powinien być za długi, ale za to łatwy do zapamiętania. Istotne jest też, aby
wybrać odpowiedni czas na emisję reklamy (np. w okresie letnim zdecydowanie
mniej jest reklam środków farmaceutycznych na przeziębienie).
Radio to przede wszystkim słowo i dźwięk, za pomocą
których w słuchaczu powinna uruchomić się wyobraźnia. Jeśli to zadziała można
wtedy powiedzieć, że reklama radiowa jest dobra.
2 komentarze:
To tak odnośnie naszej ostatniej wizyty w radiu? : )
Warto jeszcze dodać, że przy tworzeniu reklamy radiowej można bardzo często wykorzystać głosy z banku głosów, takiego jak np. ten:
https://bankglosow.com/bank-glosow/
Jest tam wiele znanych głosów, np. Radosława Połonikowskiego albo Jacka Brzostyńskiego, które już są głęboko zakorzenione w umysłach słuchaczy, więc pewnie też działa na perswazję. :)
Prześlij komentarz