piątek, 25 maja 2012

Kampanie społeczne: "Prowadzę, jestem trzeźwy" cz 1

1991
1991
    Większość z nas słyszała o tej akcji, jednak tak naprawdę nie wielu zna bądź pamięta jej historię, jakie były początki. Jej celem jest promowanie zdrowego i trzeźwego stylu życia. Kampania miała swój początek w 1999 roku pod krótkim hasłem: "Nie piję". Jej zasięg był ograniczony, bo obejmował tylko południe Polski. Planowaniem i pozyskaniem nośników zajmowała się agencja reklamowa Business Consulting Co miał przedstawiać plakat kampanii, za który odpowiadał Roman Kalarus? "...Paroma kreskami zarysowana twarz, której oczy są z kieliszków; jednego odwróconego jakby uśmiechniętego i drugiego, z którego kapią krople łez ma przypomnieć, że można się uśmiechać, bawić bez alkoholu, a jego nadużywanie bywa często powodem łez."
2000

Kolejna odsłona, to rok 2000. Tym razem zmieniono hasło na "Myślę, więc nie piję". Zasięg kampanii pozostał bez zmian, jednak nieco powiększono jej dostępność w mediach. "Przygoda z alkoholem rozpoczyna się zwykle ot tak sobie, bez refleksji i myślenia o konsekwencjach. Rozsądnie myśleć i skutecznie rozwiązywać problemy może tylko człowiek trzeźwy. Tęcza to symbol spójności wewnętrznej, harmonii myśli i czynów". Plakat akcji otrzymał Grand Prix na XVII Biennale Plakatu Polskiego.

2001

2001 - "Mogę, ale nie chcę". Zasięg kampanii ponownie obejmuje południe kraju. W mediach regionalnych pojawiają się reklamy akcji (spot powstał na podstawie konkursu na scenariusz wśród studentów Wydziału Radia i TV UŚ w Katowicach).
2002-2003

2002-2003 - "Dzisiaj nie piję". Spoty pojawiają się już nie tylko w mediach regionalnych, ale w całej telewizji publicznej oraz kinach regionu. Po za tym tak jak wcześniej wykorzystano m.in. billboard, plakaty oraz specjalnie oklejone autobusy i tramwaje.



2004-2005
2004-2005 - "Bądź trzeźwy"
Jest to ostatnia kampania o zasięgu regionalnym. Po za tym, że spot reklamowy nie był emitowany w kinach, reszta wykorzystanych mediów jest taka jak w poprzedniej. "„Bądź Trzeźwy" to zachęta do trzeźwości i to zarówno w znaczeniu węższym, w odniesieniu do nadużywania alkoholu, jak i w znaczeniu szerszym, w odniesieniu do trzeźwego myślenia, zachowania i postępowania."



Następne edycje, to już wszystkim dobrze znana kampania, której nazwa pojawia się w tytule. Ale o niej więcej w następnym wpisie.

Materiały i informacje pochodzą ze strony http://www.trzezwosc.pl/
 

Brak komentarzy: