Mali
konsumenci to bardzo dobra pożywka dla potencjalnych reklamodawców.
Z racji tego, że dzieci oglądają dużo telewizji śmiało można
stwierdzić, że stanowią znaczną część widowni rozmaitych
przekazów reklamowych. Reklamy mają na małoletnich ogromny wpływ.
http://www.google.pl |
Katedra
Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego przeprowadziła padania. Wynika
z nich, że 83% dzieci będących w wieku od 5 do 10 lat wyraża
ogromną aprobatę dla reklam, natomiast dzieci w wieku przedszkolnym
lubią i akceptują je niemal jednogłośnie.(źródło:www.wychowawca.pl).
Oddziaływanie
reklam jest tak duże, że dzieci niemal starają się wymusić na
rodzicach zakupienie rozmaitych reklamowanych produktów. Małoletni
są zbyt ufni i czują się okłamani przez „dorosłych” kiedy to
zakupiony produkt okazuje się zupełnie inny niż ten zachwalany w
przekazie reklamowym.
Duży
procent zakupów, którego dokonują rodzice wynika właśnie z
namowy dzieci. Bardzo często stosują one rozmaite sztuczki, aby
namówić rodziców za „super” produkt pokazywany w reklamie,
którego tak bardzo pragną. Jest to efekt zamierzony przez
reklamodawców. Dzieci traktowane są jak narzędzia, dzięki którym
mogą osiągnąć ogromne zyski. Reklamy są dla małych konsumentów
jak film, nie potrafią ich odpowiednio zinterpretować i są wobec
nich zupełnie bezbronne. Chęć posiadania danego reklamowanego
produktu jest często powodem wielu spięć między rodzicami, a ich
potomkami.
W reklamach
bardzo często pokazywane są osoby dobrze ubrane, o pięknych
włosach i luksusowych samochodach. Taki model staje się dla dziecka
obrazem świata, w którym celem staje się zdobywanie dóbr
materialnych. Dzieci często myślą, że to właśnie przez te dobra
postrzegana jest wartość człowieka.
W reklamach
także można dostrzec pewne aspekty agresji. Jako przykład mogę tu
podać reklamę napoju „Frugo”, w której modelem jest dziecko.
Chłopiec zgniata puszką głowę osoby dorosłej, i wygłasza
slogan: „Frugo bez żadnych ograniczeń!”.
Jak
powszechnie wiadomo oglądanie obrazów przemocy zwiększa
agresywność ponieważ dziecko zaczyna myśleć, że jest to coś
zupełnie normalnego. Takie zachowania wywołują powszechne
odwrażliwienie emocjonalne. Odbiorca staje się odporny na agresywne
zachowanie i jednocześnie je naśladuje w realnym życiu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz