piątek, 25 maja 2012

Media Markt nie dla idiotów


Market Media Markt jak wiadomo używa hasła w każdej reklamie brzmiącego: Media Markt nie dla idiotów. Sloganem tym firma chce pokazać, że najlepiej robić zakupy w Media Markt. Szczególnie chodzi tu o niskie ceny produktów jakie mają do zaoferowania w sprzedaży, dlatego według nich nie warto robić zakupów w innych sklepach, gdyż tam rzekomo kupują idioci przepłacając za dany towar. Slogan ten jest dość wyrafinowany, a jeszcze bardziej nabiera barwy zaostrzonej poprzez upublicznienie. Społeczeństwo nie kupujące produktów w Media Markt może czuć się urażone. Powiedzmy, że ja kupuje np. telewizor w innym sklepie z AGD RTV i w momencie płacenia za towar przypomina mi się reklama Media Markt, wtedy myślę sobie, więc jestem od teraz idiotą. Czułbym się wewnętrznie urażony.

 Tak jak poczuły się kobiety po ubiegłorocznej kampanii reklamowej, w której spot miał charakter seksistowski i dyskryminował kobiety. Komisja Etyki Reklamy otrzymała wiele skarg dotyczących tego spotu. Reklama pokazywała jak żona przyłapuje męża na zdradzie. Kobieta jest początkowo zrozpaczona i wściekła, ale w szybkim tempie uspokaja się, kiedy małżonek podsuwa jej gazetkę promocyjną Media Markt. Miało to ilustrować hasło kampanii „Nie rób sceny, liczą się ceny”. Osoby protestujące przeciwko temu spotowi zwracały uwagę, że trywializuje on tematy wierności i zdrady małżeńskiej. „Reklama ubliża kobietom, ich inteligencji, obraża w sposób seksistowski, ukazując, że są takimi idiotkami, że wystarczy podrzucić im gazetkę M.M. i będą szczęśliwe” . Dzieci oglądające taką reklamę pomyślą: o fajnie, jak będę miał kiedyś żonę to ją zdradzę i podsunę gazetkę i powiem żeby jeszcze mi coś kupiła. Przedstawiciele firmy M.M odpowiadali na zarzuty wyjaśniając, że w spocie fabuła ma służyć wyjątkowej oferty Media Markt co przykuwa uwagę nawet w dramatycznych sytuacjach życiowych.  Podkreślili przy tym, że sposób prezentacji bohaterów reklam nie prowadzi do ich poniżenia w oczach odbiorcy, tylko przeciwnie – są oni przedstawieni jako ofiary budzące współczucie. Komisja Etyki Reklamy uznała jednak, że spot Media Markt pokazujący zdradę małżeńską jest seksistowski i dyskryminuje kobiety. „Reklama bagatelizuje problem zdrady, co jest przejawem promowania niewłaściwych wzorców i nie jest zgodne z zasadami współżycia społecznego” . Tak więc Media Markt przegrała sprawę i musiała wycofać spot. 

W dzisiejszych reklamach trzeba zwracać szczególną uwagę na to w jaki sposób się reklamujemy, gdyż nawet nie chcący możemy zostać pociągnięci do odpowiedzialności karnej.

                                                                                                              Krzysztof Turol

1 komentarz:

W. pisze...

Według mnie pomysłodawcy reklamy to prawdziwi skończeni idioci