Market Media
Markt jak wiadomo używa hasła w każdej reklamie brzmiącego: Media Markt nie dla
idiotów. Sloganem tym firma chce pokazać, że najlepiej robić zakupy w Media
Markt. Szczególnie chodzi tu o niskie ceny produktów jakie mają do zaoferowania
w sprzedaży, dlatego według nich nie warto robić zakupów w innych sklepach,
gdyż tam rzekomo kupują idioci przepłacając za dany towar. Slogan ten jest dość
wyrafinowany, a jeszcze bardziej nabiera barwy zaostrzonej poprzez
upublicznienie. Społeczeństwo nie kupujące produktów w Media Markt może czuć
się urażone. Powiedzmy, że ja kupuje np. telewizor w innym sklepie z AGD RTV i
w momencie płacenia za towar przypomina mi się reklama Media Markt, wtedy myślę
sobie, więc jestem od teraz idiotą. Czułbym się wewnętrznie urażony.
Tak jak
poczuły się kobiety po ubiegłorocznej kampanii reklamowej, w której spot miał
charakter seksistowski i dyskryminował kobiety. Komisja Etyki Reklamy otrzymała
wiele skarg dotyczących tego spotu. Reklama pokazywała jak żona przyłapuje męża
na zdradzie. Kobieta jest początkowo zrozpaczona i wściekła, ale w szybkim
tempie uspokaja się, kiedy małżonek podsuwa jej gazetkę promocyjną Media Markt.
Miało to ilustrować hasło kampanii „Nie rób sceny, liczą się ceny”. Osoby protestujące przeciwko
temu spotowi zwracały uwagę, że trywializuje on tematy wierności i zdrady
małżeńskiej. „Reklama ubliża kobietom, ich inteligencji, obraża w sposób
seksistowski, ukazując, że są takimi idiotkami, że wystarczy podrzucić im
gazetkę M.M. i będą szczęśliwe” . Dzieci oglądające taką reklamę pomyślą: o
fajnie, jak będę miał kiedyś żonę to ją zdradzę i podsunę gazetkę i powiem żeby
jeszcze mi coś kupiła. Przedstawiciele firmy M.M odpowiadali na zarzuty
wyjaśniając, że w spocie fabuła ma służyć wyjątkowej oferty Media Markt co
przykuwa uwagę nawet w dramatycznych sytuacjach życiowych. Podkreślili przy tym, że
sposób prezentacji bohaterów reklam nie prowadzi do ich poniżenia w oczach
odbiorcy, tylko przeciwnie – są oni przedstawieni jako ofiary budzące
współczucie. Komisja Etyki Reklamy uznała jednak, że spot Media Markt
pokazujący zdradę małżeńską jest seksistowski i dyskryminuje kobiety. „Reklama
bagatelizuje problem zdrady, co jest przejawem promowania niewłaściwych wzorców
i nie jest zgodne z zasadami współżycia społecznego” . Tak więc Media Markt przegrała
sprawę i musiała wycofać spot.
W dzisiejszych reklamach trzeba zwracać
szczególną uwagę na to w jaki sposób się reklamujemy, gdyż nawet nie chcący
możemy zostać pociągnięci do odpowiedzialności karnej.
Krzysztof Turol
1 komentarz:
Według mnie pomysłodawcy reklamy to prawdziwi skończeni idioci
Prześlij komentarz