Są to świadome lub nieświadome próby
tworzenia powiązań ze sponsorem. To silne ingerowanie w uwagę
publiczną, która w danym momencie skupiona jest wokół dużego
wydarzenia i próba odwrócenia uwagi od prawdziwego sponsora
imprezy. Charakterystyczne jest konkurowanie firm, które wytwarzają
podobne produkty , które w danym czasie przeznaczone są dla tego
samego sektora konsumentów. Co najważniejsze firma, która
dopuszcza się marketingu zwodniczego nie łamie prawa.
Niewątpliwie nieczystym zagraniem
można nazwać całą kampanię promocyjną, którą od kwietnia
prowadzi browar Tyskie. Dzięki niej staje się on nieoficjalnym
sponsorem Euro 2012.
Najnowsze sondaże przeprowadzone
wśród ankietowanych na zlecenie agencji On Board PR Instytutu Homo
Homini pokazują, że:
“Ankietowani jako oficjalnego sponsora Euro
2012 z branży piwnej wskazali sponsora reprezentacji Polski –
Warkę (20 proc.). Prawidłowego sponsora – czyli Carlsberga –
wybrało zaledwie 13 proc. osób. Tuż za nim uplasowały się Tyskie
i Lech.”
Jak widać, dzięki silnej promocji browaru Tyskie,
który w kampaniach reklamowych bez przerwy odwołuje się do Euro
2012, Polacy nie wiedzą kto tak naprawdę jest oficjalnym sponsorem
reprezentacji Polski.
Zabiegi marski Tyskie służące do kojarzenia
browaru z Euro 2012:
- kampania z udziałem Zbigniewa Bońka, Luisa Figo i Marco van Bastena prowadzona przez Tyskie
- promocja serialu: „ 5 stadion”
- każdy kto zarejestruje się na stronie kampanii dołączy do drużyny Figo lub van Bastena i weźmie udział w interaktywnej rozgrywce. Sędzią meczu będzie gospodarz 5. Stadionu- Zbigniew Boniek
- codziennie w innym mieście pojawi się Wielka Piłka. 2,5 metrowa konstrukcja wędrować będzie po Polsce. Towarzyszyć jej będzie ekipa animatorów, która zachęci mieszkańców do wzięcia udziału w Meczu Otwarcia, jednocześnie przekaże gadżety z logo 5. Stadionu.
- duża aktywność marki Tyskie na Facebooku. Umieszczanie informacji gdzie znajduje się piłka oraz gdzie następnie pojawi się ekipa Tyskie.
Kampanii reklamowej, którą prowadzi
marka Tyskie zaczęła przyglądać się Krajowa Rada Radiofonii i
Telewizji, która czuwa nad całą sprawą.
Browar Tyskie nie czuje się jednak
winny i uważa swoją kampanię jako naturalny środek służący do
promocji oferowanego przez siebie produktu:
Jesteśmy tylko sponsorami serialu
“5. stadion”. Dlatego też przed emisją umieszczana jest plansza
sponsorska z logo firmy, a podczas serialu lokowany jest sam produkt,
o czym informujemy widzów. Rozumiemy działania KRRiT mające na
celu wyjaśnienie sprawy. Nie czujemy się jednak winni, a zarzuty
konkurencji uważamy za nieuzasadnione, oparte raczej na odczuciach i
opinii niż realnych przesłankach“.
Niewątpliwie tak agresywna kampania
reklamowa marki Tyskie może przysporzyć im kłopotów. Należy
jednak przyznać, że oficjalny sponsor Euro 2012- browar Carlsberg
przegrywa z marką Tyskie
na całej linii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz