środa, 2 maja 2012

Marketing zwodniczy na przykładzie piwa Tyskie

Marketing zwodniczy, czyli jak zgodnie z prawem okraść sponsora.

Są to świadome lub nieświadome próby tworzenia powiązań ze sponsorem. To silne ingerowanie w uwagę publiczną, która w danym momencie skupiona jest wokół dużego wydarzenia i próba odwrócenia uwagi od prawdziwego sponsora imprezy. Charakterystyczne jest konkurowanie firm, które wytwarzają podobne produkty , które w danym czasie przeznaczone są dla tego samego sektora konsumentów. Co najważniejsze firma, która dopuszcza się marketingu zwodniczego nie łamie prawa. 

Niewątpliwie nieczystym zagraniem można nazwać całą kampanię promocyjną, którą od kwietnia prowadzi browar Tyskie. Dzięki niej staje się on nieoficjalnym sponsorem Euro 2012.
Najnowsze sondaże przeprowadzone wśród ankietowanych na zlecenie agencji On Board PR Instytutu Homo Homini pokazują, że:


Ankietowani jako oficjalnego sponsora Euro 2012 z branży piwnej wskazali sponsora reprezentacji Polski – Warkę (20 proc.). Prawidłowego sponsora – czyli Carlsberga – wybrało zaledwie 13 proc. osób. Tuż za nim uplasowały się Tyskie i Lech.”

Jak widać, dzięki silnej promocji browaru Tyskie, który w kampaniach reklamowych bez przerwy odwołuje się do Euro 2012, Polacy nie wiedzą kto tak naprawdę jest oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski. 

Zabiegi marski Tyskie służące do kojarzenia browaru z Euro 2012:
  • kampania z udziałem Zbigniewa Bońka, Luisa Figo i Marco van Bastena prowadzona przez Tyskie
  • promocja serialu: „ 5 stadion”
  • każdy kto zarejestruje się na stronie kampanii dołączy do drużyny Figo lub van Bastena i weźmie udział w interaktywnej rozgrywce. Sędzią meczu będzie gospodarz 5. Stadionu- Zbigniew Boniek
  • codziennie w innym mieście pojawi się Wielka Piłka. 2,5 metrowa konstrukcja wędrować będzie po Polsce. Towarzyszyć jej będzie ekipa animatorów, która zachęci mieszkańców do wzięcia udziału w Meczu Otwarcia, jednocześnie przekaże gadżety z logo 5. Stadionu.
  • duża aktywność marki Tyskie na Facebooku. Umieszczanie informacji gdzie znajduje się piłka oraz gdzie następnie pojawi się ekipa Tyskie.



Kampanii reklamowej, którą prowadzi marka Tyskie zaczęła przyglądać się Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która czuwa nad całą sprawą.

Browar Tyskie nie czuje się jednak winny i uważa swoją kampanię jako naturalny środek służący do promocji oferowanego przez siebie produktu:

Jesteśmy tylko sponsorami serialu “5. stadion”. Dlatego też przed emisją umieszczana jest plansza sponsorska z logo firmy, a podczas serialu lokowany jest sam produkt, o czym informujemy widzów. Rozumiemy działania KRRiT mające na celu wyjaśnienie sprawy. Nie czujemy się jednak winni, a zarzuty konkurencji uważamy za nieuzasadnione, oparte raczej na odczuciach i opinii niż realnych przesłankach“.

Niewątpliwie tak agresywna kampania reklamowa marki Tyskie może przysporzyć im kłopotów. Należy jednak przyznać, że oficjalny sponsor Euro 2012- browar Carlsberg przegrywa z marką Tyskie na całej linii.

Brak komentarzy: