poniedziałek, 14 maja 2012


Reklama antynikotynowa. Walka z "Pięknem złego nawyku"

Jak przykład możemy tutaj podać rewelacyjny pomysł z sesją zdjęciową fotografa z Belgii Frieke Janssena, który zrobił około 15 zdjęć dzieciom którzy palą papierosy które tak naprawdę zrobione są z seru, ale wyglądają bardzo realistycznie i naturalnie. Zainspirowany filmikiem o chłopczyku z Indonezji który pali około 40 papieorsów dziennie, Janssen zastanowił się nad tym dlaczego palenie, o szkodzie którego zna każdy jest na tyle atrakcyjne, szczególnie dla dzieci i nastolatków. Czy sprawdza się kampania antynikotynowa zbudowana na zakazie. Dla czego w społeczeństwie istnieją jak gdyby podwójne standardy?Z jednej strony my walczymy z paleniem, a z innej czujemy atrakcyjność obrazu femefatal z slim papieroską i nie możemy sobie wyobrazić prawdziwego macho bez papierosy w zębach.Wszystko to zainspirowało fotografa do zrobienia serji zdjęć pod tytułem "Piękno złego nawyku" na której pokazane są dzieci którzy palą papierosy. Zgodnie z słowami autora dzieci "palą " papierosy zrobione z seru. Tą sesje zdjęciową już mianowali skandaliczną a Janssena oskarżyli w propagandzie palenia. Lecz moim zdaniem nie warto robić pochopnych wniosków a tylko zastanowić się nad problemem zawartym w przekazie który chciał donieść do nas Frieke Janssen.
Jako przykład można takoż tutaj podać bardzo oryginalna, humorystyczna i dająca dużo do przemyślenia reklama społeczna wyprodukowaną w Indiii. Pustą autostrada w pustyni gdzieś pod Deli, młody mężczyzna podróżuje autostopem i czeka na jakikolwiek samochód. Niebieskim autem jedzie młoda kobieta, facet pokazuje jej palec do góry jak znak że prosi ją stać, ona jedzie dalej.Mężczyzna w smutku zapala papierosa, kobieta widząc to w lusterko hamuje, cofa się i podbiera chłopaka.Słowa za kadrem – kobiety czują się biezpiecznie z mężczyznami co palą. Palenie powoduje impotencje.

Bardzo ciekawy pomysł zrealizowano na zamówienie Komisi Europejskiej, która ostatnie zajęła się uświadamianiem ludzi w różnych ważnych kwestiach, zwłaszcza w paleniu papierowsów.W tym filmiku chodzi o los pary, który zaczyna się w momencie urodzin ich pierwszego dziecka i cofa się do mimentu kiedy się spotkili.Potem pokazano osobny scenaroiusz zdarzeń, jak każdy z nich pali, nie rzuca palenie, i jako sutek – choroba ich dziecka. Tekst za kadrem – Eks Palacze, nic ich nie zatrzyma.
Napisy z uprzedzeniem na paczkach papierosów – to tylko kwestia przyzwyczajenia.W Wielkiej Brytanii za sprawę się wzięli wlielbicieli szokowej terapii .Napisy zamienione zostały na obrazki chorób które powoduje palanie.Szokująco, demotywuje, zmusza się zastanowić.
Bądź popiołki w kształcie płuc, też moim zdaneim rewelacyjny pomysł.
Brazillian Ani Smoke Assosiation wypuściła serję printów ze słoganem "Dość używać sowje ciało"
Francuzka szokująca kampania reklamowa – "Palić – znaczy być niewolnikiem tytoniu"

Wszytskie aspekty na których zwraca się uwaga przy kreowaniu efektu odrzucenia papierosów – są to skutki, moralne i psychiczne. Nad tym problemem zastanawiają się codziennie miliony ludzi, a rzuca jeden z dziesięciu.


Brak komentarzy: