poniedziałek, 7 maja 2012

Kubuś gęsty, Kubuś zdrowy cz. 2


Przeanalizujmy teraz każdą reklamy tych trzech soków owocowych pod kątem tego, jak trafiają do młodego odbiorcy. Analizy postaram się dokonać na wybranych losowo reklamach trzech soków.
Kubuś

„Sok marchwiowo-owocowy, Kubuś pyszny, ulubiony”- wersje tej piosenki były różnorakie, tak samo jak różnorakie formy tej reklamy. „Sok marchwiowo-owocowy, Kubuś gęsty, Kubuś zdrowy”.
Wesoła melodia w tle, która zresztą bardzo szybko wpada w ucho, zachęca odbiorcę do poszukiwania przygód, do hasania po lasach i podwórkach. Oczywiście z nieodzownym elementem, małą buteleczką Kubusia w ręce. Bohaterami reklamy są małe, urocze, dorastające dzieci, które z Kubusiem chcą zawojować świat, odkrywają nieznaną krainę, ukrytą za wielkim kluczem. To plac zabaw. Niewinność całego zajścia, urok i słodycz wzmagają w dorosłym odbiorcy ufność, że ta reklama nie kłamie. Bo są dzieci, bo jest beztroska, bo jest niewinność. Dodatkowo przekonanie to wzmacnia pojawienie się owoców rzuconych w górę, na kolorowym tle, okropionych wodą. Rodzic wie, że sok, który zafunduje dziecku jest zrobiony z owoców najlepszej jakości, że to tak naprawdę samo zdrowie. Na koniec reklamy pojawia się sugestywny napis „dzieci wiedzą o co chodzi”. To z kolei wzmacnia w młodym widzu przekonanie, że jest kimś wyjątkowym, bo tylko on wie o co chodzi, jego rodzic już nie.
Leon

„Znacie Leona, każdy go zna! On zawsze fajne pomysły ma!”. Kolejna krótka rymowanka, która łatwo wpada w ucho i zapada w pamięć. Co więcej, sugeruje, że nie znać Leona to wstyd, więc czym prędzej każde dziecko musi wiedzieć kim jest ten żółty lew. Jest królem zwierząt! Organizuje wyścig i zachęca do picia soku. ”Reklama przedstawiona w formie krótkiej bajki, w której zwierzęta występują w wyścigu. Łyk soku „Leon” ma pomóc w wygraniu, dać energię i radość. Jest to niesamowity przekaz dla rodziców, którzy teraz już wiedzą jaki sok Leon jest zdrowy i ile daje energii dziecku w jego codziennych zmaganiach. Co po obejrzeniu reklamy myśli dziecko? „Jaki z rajdu morał wynika? Marchewka i owoce- tym się wygrywa!”. Dziecko pijąc sok „Leon” staje się zwycięzcą, w domu, na podwórku, mając ten sok i pijąc go codziennie- wygrywa.
Pysio
 
W reklamie Pysia nie pojawia się żadna rymowanka, jest za to meksykańska melodia w tle, wesoła co prawda, jednakże nie wpadająca w ucho. Reklama utrzymana została w konwencji meksykańskiej. Smok Pysio, maskotka i bohater reklamy nosi sombrero, meksykański kapelusz. Co pojawia się tu na pierwszym planie? Parada owoców, którym nadawane są nietuzinkowe nazwy. I tak oto truskawki- nazywają się „las fantastikos truskawkos”, jagody- „los jagodos”, którym towarzyszy banan- „el ogromnos senior bananas”. Wszystko zostaje nazwane fiestą, zmiksowane owoce tworzą pyszny sok Pysio. Forma jest bardzo przystępna dla dzieci i powoduje radość. Przekaz jest również prosty dla dorosłych- skoro tyle owoców, to soki są zapewne bardzo zdrowe. „Absolutnie pyszne smakos w nowych koloros”- zdanie wypowiedziane na koniec przez sympatycznego smoka, jest idealną pointą na koniec reklamy.

Reklamy soków owocowych, zważywszy na to, że kierowane są przeważnie do dzieci, są barwne i radosne. Zakładają, że i zdrowe. Ale czy, aby na pewno?

Brak komentarzy: