czwartek, 31 maja 2012

JAK TO SIĘ ROBI CZYLI JAK POWSTAJĄ REKLAMY - CZĘŚC DRUGA


Poprzednio opisałem sposób powstawania reklamy radiowej. A jak to jest w telewizji? Czy jest to równie długi, żmudny proces? Na te i kilka innych pytań poszukam odpowiedzi w tym poście.
Reklama w telewizji
Telewizja to bez wątpienia medium o największej sile oddziaływania. Łączy obraz z dźwiękiem, a jeśli jeszcze jest ogólnokrajowa, to ma największy zasięg. Jednak wykorzystanie w kampanii reklamowej tego środka przekazu jest stosunkowo drogie, dlatego też ten typ reklamy jest stosowany do pokazywania produktów codziennego użytku, jak np. żywności. Telewizja daje możliwość pokazania przedmiotu reklamy w ruchu. Bardzo istotnym ograniczeniem, jeśli chodzi o reklamę telewizyjną, jest mała selektywność przekazu, ponieważ dociera on do wielu widzów, do wielu odbiorców nie zainteresowanych ofertą. W efekcie rośnie koszt dotarcia do jednego potencjalnego klienta, a przecież i tak jest bardzo wysoki, ponieważ przy tworzeniu reklamy telewizyjnej pracuje sztab ludzi: dźwiękowcy, specjaliści od światła, operatorzy, scenarzyści, reżyserzy i wielu innych.
Techniki prezentacji produktu
Krótko je tylko tutaj wymienię, ponieważ są podobne do tych, wykorzystywanych w reklamie radiowej. Do tych technik zaliczamy:
- demonstrację
            a) statyczną indywidualną, polegającą na przedstawieniu produktu w sposób statyczny, nie podczas działania;
            b) statyczną porównawczą, pokazującą wyższość reklamowanej oferty nad ofertą konkurencji;
            c) dynamiczną, która pokazuje jak zachowuje się produkt w wyniku określonego testu;
- rekomendację;
- humor;
- scenkę rodzajową z życia;
- styl życia;
- animację;
- racjonalny powód, który ma nas zachęcić do kupienia danego produktu;
- emocje.
Produkcja reklamy telewizyjnej
Początek wygląda tak samo jak przy reklamie radiowej. Po dostarczeniu briefu przez klienta opracowuje się wstępny scenariusz, który klient musi zaakceptować. Następnie realizator przedstawia kosztorys, który tez musi być zaakceptowany i obie strony podpisują umowę. Dalszy etap powstawania reklamy można podzielić na dwa etapy.
I. Etap przedprodukcyjny
   Faza 1) Agencja reklamowa opracowuje storyboard, na który składa się streszczenie filmu na obrazkach, charakterystyka poszczególnych aktorów, odpowiedzialni za to są copywriter i dyrektor artystyczny, a klient zatwierdza.
   Faza 2) Agencja wysyła storyboard do kilku studiów, które przedstawiają kosztorysy.
   Faza 3) Wybór studia i podpisanie umowy.
   Faza 4) Studio kompletuje ekipę, którą zatwierdzić musi agencja.
   Faza 5) Studio przygotowuje shooting board, czyli scenopis rysunkowy lub inaczej reżyserska wizja filmu. Jest to podstawą realizacji.
   Faza 6) Studio tworzy animatic, czyli filmowane na video poszczególne obrazki storyboardu, zmontowane, z podłożoną muzyka i głosem lektora.
   Faza 7) Spotkania studia, agencji i zleceniodawcy, podejmowanie decyzji co do ewentualnych poprawek i ostateczne zatwierdzenie projektu.
II. Etap produkcyjny
   Faza 1) Pierwsza wersja reklamy – wstępny montaż, poprawki graficzne, likwidacja zbytecznych cieni oraz poprawa niedoskonałości urody modelek.
   Faza 2) Porozumienie miedzy agencją, zleceniodawcą i studiem.
   Faza 3) Montaż on line
   Faza 4) Praca nad fonią – nagranie lektora, nagranie muzycznego demo, akceptacja agencji i zleceniodawcy, ostateczne nagranie muzyki, dodanie efektów specjalnych i zmiksowanie, ostateczna wersja ścieżki dźwiękowej.
   Faza 5) Master, czyli ostateczna wersja filmu.
Spot jest krótkim, zwykle 15 – 30 sekundowym filmem reklamowym, ale niezwykle kosztownym. Największy wpływ na koszty ma stopień skomplikowania scenariusza, liczba aktorów, obiektów zdjęciowych, wielkość ekipy oraz technika. Często także poważnym czynnikiem podnoszącym koszty są aktorzy.
Po zakończeniu produkcji reklama jest testowana, między innymi po to, aby sprawdzić czy dociera do odbiorcy, do którego była adresowana. Prawidłowo zaplanowana kampania telewizyjna musi uwzględniać oglądalność programów, przy których spot będzie emitowany. Nieodpowiednie dopasowanie reklamy z programem może zniweczyć wysiłki włożone w produkcję filmu reklamowego i uniemożliwić właściwą promocję reklamowanego produktu.

5 komentarzy:

Unknown pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Unknown pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Tomek pisze...

.

Nowak pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Filip pisze...

Ja tematem się zainteresowała, ponieważ moja firma potrzebowałaby filmu reklamowego, dlatego przeglądam sobie różne oferty firm, które potrafią się tym zająć. Bardzo spodobała mi się oferta od https://flipside.pl więc kto wie - może się zdecyduję.