czwartek, 7 kwietnia 2011

Po co komu reklama?


Wydawałoby się, że reklamy są tylko po to, aby zachęcić klientów do kupna towaru. Nie ma jednak nic bardziej mylnego. Jest wiele powodów dla których firmy decydują się wydać, niejednokrotnie duże sumy na 15 – 30 sekundowy filmik lub stronę w gazecie.

Każde nowe przedsiębiorstwo, które wytwarza jakiś produkt, musi zrobić coś, aby ludzie o nim usłyszeli, bo jak kupować jeśli nie wiemy o istnieniu czegoś, a często chodząc po sklepach nie szukamy nowości tylko stawiamy na sprawdzone rzeczy. Reklama zapoznaje klientów z nowym towarem i podczas zakupów nie jest o już dla nas czymś zupełnie nowym, bo gdzieś już o tym słyszeliśmy…

Reklamowanie własnego produktu lub usługi nie zawsze ma na celu zwiększenie sprzedaży, często chodzi po prostu o zwiększenie udziału firmy w rynku, zapewnienie ciągłość sprzedaży czy też „pokazanie się” konkurencji, że dalej na rynku się utrzymujemy.

Reklama ma funkcje informacyjne i często z niej dowiadujemy się o obniżce cen czy gdzie jeszcze możemy kupić dany produkt. 

Gazetka reklamowa to typowy przykład informacji o cenach.
Zadowolony klient zawsze do nas wraca i co ważniejsze przekazuje swoje doświadczenie związane z użytkowaniem towaru/usługi swoim znajomym i to dla przedsiębiorstwa jest chyba najlepszą reklamą. Ważne jest pozyskiwanie nowych nabywców i utrwalanie pozytywnego obrazu u obecnych klientów. To kolejne cele reklamy.

Jak widać nie chodzi tylko o sprzedaż. Każda firma dobiera cele odpowiednio do swojej strategii marketingowej. Oprócz tych wymienionych wyżej są jeszcze inne, ale wszystko zależy od tego, co firma chcę osiągnąć poprzez reklamę. 

Zdjęcie podchodzi ze strony: http://www.superpharm.pl/promocje/index
Źródło: B. Nierenberg, Wybrane problemy badania skuteczności reklamy.

Brak komentarzy: