piątek, 29 kwietnia 2011

Czym jest event dla sprzedaży? Rodzaje promocji.


Event w miejscu sprzedaży jest atrakcyjna forma promowania produktu w punkcie strategicznym, am gdzie dochodzi do transakcji. Może przełożyć się na bezpośredni zysk, a w szerszym spectrum na wizerunek marki.
Event, nie ważne czy ten w miejscu sprzedaży czy poza nim, wprowadza trochę interesującego zamieszania dla marki, przez swój charakter aranżuje potencjalnych klientów, dzięki czemu nie sposób przejść obojętnie. 

 Event sprzedażowy (field marketing) leży w obszarze marketingu bezpośredniego, którego nadrzędnym zadaniem jest promowanie produktu w terenie. Pojęcie eventu sprzedażowego dotyczy prezentacji towaru na półce, degustacji animacji sprzedaży, jak również działań poza miejscem handlu, a więc ulicach i deptakach- tam, gdzie porusza się potencjalny klient. Działania eventowe przyczyniają się do wzrostu sprzedaży. Działania eventowe mają największa moc we wczesnej fazie wprowadzania produktu do oferty, kiedy musi on zaistnieć w świadomości i zakorzenić się na danym rynku. Event w miejscu sprzedaży okazuję się być narzędziem promocji, po które coraz częściej sięgają firmy. Jest ono szczególnie pomocne a etapie wprowadzania produktu na rynek. To jest najlepszy moment, żeby przez ciekawa kampanię samplingową bądź degustację zapoznać konsumentów ze smakiem, funkcjonalnością lub designem produktu.
Pierwsze kontakty z debiutującym towarem najczęściej wiążą się z nieufnością a zaciekawieniem. Dobrze zaaranżowany event w miejscu sprzedaży pozwoli wymazać to pierwsze odczucie, poskromić zaciekawienie i przekonać klienta, że nowość jest atrakcyjną alternatywą zakupową. Gdy produkt ma już ugruntowaną pozycję w świadomości klientów, lepiej skupić się na budowaniu lojalności i sięgnąć po bardziej zaawansowane narzędzia typu konkursy, loterie, pogramy motywacyjne. Animacje w miejscu sprzedaży wywołują impuls do zakupu , ale magia ich działania jest chwilowa. Dobre okoliczności do aranżowania animacji sprzedaży stwarzają okazje kalendarzowe, , kiedy specyficzna atmosfera danego okresu pozwala połączyć sezonowość produktu z okazją do działań eventowych a terenie sklepu. Dobrą okazją do organizacji eventów są więc Walentyki, Boże Narodzenie, Dzień Dziecka itp. ponieważ w tym czasie łatwiej jest odwołać się do emocji konsumenta, jednocześnie konkurencja wzmaga wysiłki w walce o jego uwagę, dlatego waży jest pomysł, wokół którego buduje się animację sprzedaży.
Event w punkcie sprzedaży pozwala na masowe dotarcie do szerokiej rzeszy odbiorców, przez specyfikę miejsca, jakim jest galeria handlowa czy sklep wielobranżowy. Duże grupy kupujących stwarzają ogromne pole do popisu specjalistom od animacji sprzedaży. Przez specyfikę miejsca handlu można w miarę precyzyjnie oszacować profil klienta, dzięki czemu akcje eventowe mogą być ściśle targetowane. W większości przypadków animacja sprzedaży eksponuje dany towar na tle innych i np. przez degustacje przyczynia się do natychmiastowej reakcji kupna.
Wadą evetów w miejscu handlu jest ich powszechność. W okresie świątecznym klient jest zewsząd atakowany przez Mikołaje i śnieżynki, które podsuwają mu pod nos pyszności i nowości. Percepcja i uwaga klienta jest rozproszona między rożnymi projektami eventowymi i trudniej o oferty. Z drugiej strony kreatywnym głowom eventowym stoją na przeszkodzie przepisy prawne, restrykcje samego sklepu, który aktywności marketingowej marek dedykuje niewielką przestrzeń.

Degustacje

W miejscu sprzedazy najczęściej mamy do czynienia z akcjami degustacyjnymi i samplingowymi- Hostessa i stolik z darmowymi próbkami produktu to standard, z którym spotykamy się w każdym większym sklepie. Niestety ta formuła często rozmija się z założeniami dotyczącymi skuteczności. Trzeba pamiętać, że w miejscach sprzedaży panuje duży szum komunikacyjny- kliet jest osaczony przez atrakcyjne, zachęcające do zakupu opakowania, czy promocje typu „kup 2 w senie 1”, „+50% gratis”. Nie jest łatwo przebić się z kolejnym komunikatem marketingowym, a standardowe „zapraszam do promocji”, które rozbrzmiewa w co drugiej alejce handlowej, może wręcz wywoływać irytację. Źle dobrany termin, kiedy podobnych akcji eventowych okazuje się być nadspodziewanie dużo w jednym miejscu, może pogrzebać inicjatywę. Nietrafiona koncepcja (np., założenie, że klienci będą chcieli poświęcić swój czas na zaangażowanie się w zabawę , bo z reguły nie chcą), braki w sklepie, nieestetyczne stoisko czy niezainteresowanie konsumentem hostessy prowadzą do odwrotnego niż zakładany efektu.


Road show

Stoisko z degustacją to nie jedyna forma marketingu face-to -face. Bardziej zaawansowaną formą są cykle imprez, które odbywają się według ustalonej kolejności w różnych lokalizacjach (tzw road show) Formuła road show umożliwia wyprowadzanie promocji na zewnątrz, a tym samym znosi ograniczenia które pojawiają się w przypadku powierzchni wewnątrz sklepowej. Road show jest metodą kontaktu z klientem, formą wyjścia naprzeciw kontrahentom z terenu całego kraju. Specjalnie zaaranżowany, przystosowany i stuningowany pojazd pojawia się w zaplanowanych miejscach, gdzie przedstawiciele firm maja możliwość spotkać swoich klientów, przestawić ofertę lub omówić zalety nowych produktów. np. wynajęcie autobusu do zorganizowania w nim punktu krwiodawstwa, mini pokazu mody, zrobienie w nim multimedialnego centrum gier komputerowych. Celem cyklu objazdowych spotkań jest również kreowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz pokazanie atrakcyjności jej oferty. Roadshow jest platformą, która pozwala na nawiązywanie cennych kontaktów biznesowych. Jest także ogromnym wyzwaniem i ogromnym przedsięwzięciem logistycznym. Angażuje osoby i czas na wiele miesięcy przed rozpoczęciem projektu. Trzeba stworzyć wizualizację samochodu, wybrać z bogatej oferty ograniczoną ilość sprzętu, którą będzie można zaprezentować, zaplanować trasę i pracę zespołu.


Dni otwarte


Poza degustacją i roadshow coraz chętniej są również organizowane tzw „dni otwarte” Specyficzny charakter mają np. eventy organizowane przez centra handlowe jak wystawy tematyczne, pokazy mody, koncerty czy eventy okolicznościowe. Ich zadaniem jest wykreowanie wizerunku miejsca, wytworzenie pozytywnych emocji, a co za tym idzie preferencji odnośnie miejsca zakupów i pobytu w centrum handlowym, jako formy spędzania wolnego czasu. Choć nie ma tutaj do czynienia z promocją konkretnych marek, czy produktów, przekłada się to na ogólną sprzedaż towarów oferowanych przez najemców powierzchni handlowej.

1 komentarz:

Karol Dusza pisze...

Mnóstwo firm prowadzi obecnie sprzedaż online dlatego firm reklamy biznesu może być znacznie więcej. I nie mam tu na myśli tylko promocji w sieci a na przykład reklamowe napisy czy logo umieszczane na taśmach do pakowania https://tcmservice.pl/produkty-kategoria/tasmy-z-nadrukiem/ . Również na tych papierowych można umieszczać nadruki. Warto wspomnieć, że ten producent ma wysokiej jakości taśmy, odporne na zrywanie, wytrzymałe i mocne.