Niedawno na łamach bloga pojawił się temat zjawiska określanego mianem "shockvertising". Autorka tekstu słusznie zwróciła uwagę na szokujące reklamy m.in. takich marek jak Benetton, czy Calvin Klein. Również w naszym kraju coraz chętniej sięga się po tego typu reklamę. Być może nie są one aż tak kontrowersyjne jak na Zachodzie, niemniej wzbudzają duże zainteresowanie.
Jedną z polskich marek, która najczęściej sięga po tego typu reklamę jest sieć sklepów odzieżowych Cropp Town. Kampania reklamowa "Szyjemy inaczej" być może nie szokuje, ale jest pełna podtekstów seksualnych, a jej hasła "obciąganie guzików", "krochmalenie poszwy", "obrabianie dziurek" kojarzą się jednoznacznie.
Jedną z najgłośniejszych kampanii Cropp Town była "Zupełnie inna jazda" przedstawiająca kopulujące zwierzęta.
Kolejnym klasycznym przykładem reklamy szokującej w Polsce jest spot telewizyjny o Czerwonym Kapturku, prezentowanym przez sieć Heyah.
KRRiT zakazała emisji tej reklamy, twierdząc, że zagraża ona rozwojowi psychicznemu dzieci.
Inna sieć telefonii komórkowej - Play - także sięgnęła po ten typ reklamy.
Reklama jest obrzydliwa i szokująca, czyli osiągnęła swój cel. Budzi jednak wiele kontrowersji w kontekście wywierania wpływu na najmłodszych odbiorców.
Po prowokację sięgnęła także firma odzieżowa House w swojej kampanii "Virginity". Billboardy nawiązujące do tematu dziewictwa i seksu miały trafić do grupy w wieku 19-25 lat.
Użycie słów "Strzeż mnie Ojcze" oraz widok rozmodlonych młodych ludzi, tych samych, którzy w innych reklamach występują w prowokacyjnych pozach, spowodowało, iż reklama była postrzegana jako naruszająca uczucia religijne i zasady dobrego smaku. Spośród 460 skarg, które w 2008 roku skierowano do Rady Etyki Reklamy, aż 283 dotyczyły kampanii House.
Najczęściej z szokujących reklam korzystają kampanie społeczne, stosując przy tym bardzo drastyczne zabiegi. Jest to bardzo rozbudowany temat, którego licznych przykładów nie brakuje także na naszym polskim podwórku. Część z nich zostało już zaprezentowanych na łamach tego bloga.
http://www.rp.pl/artykul/103210.html
http://www.reklamania.gazeta.pl/reklamania/1,86558,6159853,Te_reklamy_bulwersowaly_najbardziej.html
http://www.egospodarka.pl/46555,Kampanie-reklamowe-shock-advertising,2,20,2.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz